När böckerna tynger sinnet

gå söndermina fräknar

Jag har läst två böcker i rad nu där jag har mått lite dåligt under läsningen. När handlingen, eller i det här fallet karaktärerna, har smugit sig in under skinnet på mig och påverkat mig på djupet. I både Sofia Hellbergs Mina fräknar och Sofia Nordins Gå sönder, gå hel (två Sofior dessutom!) får man möta två rätt problemtyngda karaktärer, fast på väldigt olika sätt. I den förstnämnda hade jag lite obehagskänslor över huvudpersonen och hennes ensamhet och tyngda inre. Hennes reaktioner, tankar och sätt fick det liksom att krypa av obehag i mig. I den sistnämnda var det t.o.m. snäppet värre och jag var tvungen att läsa ut boken för att få sinnesro. Kunna släppa och gå vidare. Bli av med det där onda i magen som hela situationen i boken gav mig.

Och i båda böckerna fanns små barn närvarande som var/skulle komma att bli beroende av huvudpersonerna, vilket bidrog till mina obehagskänslor. Jag klarar inte av att läsa böcker där barn blir lidande. Det går rätt in i magen på mig.

Jag ska formulera mina tankar i mer utförliga recensioner så småningom. Men ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Jag måste nog smälta intrycken först och få lite avstånd.

Någon som läst dem?

6 thoughts on “När böckerna tynger sinnet

  1. Nej men fy då ,barn som far illa får böcker inte handla om, inte djur heller. Nu får du ta någon träningssbok istället. Denna veckan blir det inget gym för mig då fingrarna är ihoptejpade men sen så

    • Usch ja, djur och barn som far illa ger värk i hjärtat. Nu får det bli pepp-läsning i stället.

      Attans, har du tejpade fingrar? Hoppas du blir bra snart!

    • Jag googlade recensioner direkt efter läsningen bara för att se vad andra tyckte, och hittade då din. Jag tycker också att det är en otroligt bra bok, men så obehaglig också… Riktigt välskriven och fängslande, och det kanske bidrog till obehagskänslan.

Kommentera gärna!

