Svart drama av Magnus Nordin

svartdramaI mitt exemplar fattades det några sidor i början. Jag fick boken efter en utrensning i biblioteket, och den var alltså rätt sönderläst. Det bådade ju i och för sig gott, för en sönderläst bok är ju trots allt en läst bok. Hur som helst kunde jag inte börja läsa boken förrän jag fick tag på de första sidorna. Så en dag på bibblan bara låg boken där, kvarlämnad på ett bord av någon som nyss läst ur den. Då var det bara att passa på att läsa de första sidorna och sedan gå hem och läsa vidare resten.

Tess flyttar med sin mamma från Stockholm till en litet samhälle i Värmland, eftersom mamman har träffat en ny man, är gravid, och vill att de alla ska bli en familj. Tess är inte särskilt sugen på det nya livet, men hon har inte så mycket val. I skolan hon börjar finns 4 regler nedskrivna på en toalett, regler som handlar om en kemilärare som dog på skolan i en explosion för 25 år sedan. Enligt legenden går han igen i skolan som ett spöke. Enligt reglerna får man inte se honom i ögonen, inte tala till honom eller säga hans namn. Tess tror inte på spöken, men så dyker årsdagen upp och ännu en olycka sker i kemisalen. Den här gången är det Tess nyfunna kompis som skadas och i samband med explosionen ser Tess en man stå i kemisalen. Ingen annan säger sig ha sett honom. Är det spöket hon såg?

Under bokens gång får man följa Tess som försöker lista ut vad det är som har hänt, vem den där kemiläraren egentligen var och om spöket verkligen finns. Det visar sig finnas en hel del att hitta när man skrapar på ytan och den ena sanningen efter den andra dyker upp. Hela berättelsen har en lite kuslig underton och det är faktiskt riktigt spännande. Det här är en ungdomsbok och jag tycker att den är helt perfekt som sådan. Jag vet inte hur många gånger jag har hört elever fråga efter ”en spännande bok”, och då är det här ett bra val.

Det är en bra bok på så sätt att den är spännande, välskriven och att den har ett bra driv i berättelsen. Man vill veta hur det går, om det är ett spöke eller någon som försöker luras att tro det. Jag vill läsa vidare och få svar och jag gissar också hur allt ligger till – en bra gissning ska det visa sig. Som sagt, ett bra tips för tonåringar som vill ha spännande läsning. Helt ok. Inte någon favorit för min del, men helt godkänd läsning.

Läs mer om boken här.

 

Kommentera gärna!

