När man kämpar med en bok

Jag har kämpat med femte boken i läsutmaning mars i dag. Ett beslut att minsann läsa ut En fager mö gjorde att det blev den som jag har suttit med i dag. Och herrejösses så sakta det går. För den är så seg. Och så tråkig. Och när en bok är sådan blir också läsningen långsam, för jag kommer på mig själv att börja dagdrömma och tänka på helt andra saker. Jag sitter med samma sida uppslagen långa stunder och inser att jag inte har läst en rad på flera minuter, bara suttit och stirrat på texten och drömt mig bort.

Men jo, jag ska banne mig läsa ut den. Den är faktiskt bara på lite drygt 200 sidor och jag har redan läst mer än halva. Då borde det ju inte vara omöjligt att klämma de sista knappa 100 sidorna i ett nafs på en kväll?

Efter den här boken måste jag belöna mig med en riktigt, riktigt bra sträckläsarbok. Något av Jonathan Tropper kanske?

Och fråga mig inte varför jag sitter och tvingar mig igenom en bok på det här sättet. Jag vet inte själv. Jag vet bara att jag bestämt mig för att göra det. Och har jag bestämt mig för något så… Ja, då är det så.

4 thoughts on “När man kämpar med en bok

  1. Usch jag avskyr sådana böcker! Jag hoppades och trodde att jag skulle älska Ian Mcewans böcker, försökte mig först på Kärlekens raseri som jag slopade efter 30 sidor typ (dåligt tålamod hade eventuellt något med saken att göra) sen råkade jag köpa Försoning utan att inse att det var av samma författare, inte heller den lyckades jag läsa klart. Kämpa på! När du har lyckats får du gärna komma med tips på hur man läser ut en tråkig bok, haha 😉

    • Ja usch och fy. Att kämpa med en bok är inget kul alls. Som tur är slipper jag det numera – nu är det jag som får bestämma över min egen läsning. Men den här ville jag verkligen komma igen så det var bara att bita ihop.

      Tips på hur man läser ut en tråkig bok? Hmmm… Jag tog det i lagom doser, bestämde en tid eller antal sidor jag skulle läsa och sedan belönade jag mig med att göra annat emellan. Så sakta men säkert kom jag igenom den… 🙂

  2. Vad synd med JCO, jag gillar ju henne men har inte läst just den här boken. Jag har svårt att kämpa mig igenom böcker – och filmer – där det inte finns något alls att gilla. Det kan förstås vara bra att bestämma sig för något och sedan genomföra det, men jag har i stället bestämt att sluta göra det 😉 För lite tid – för många böcker!

    • Jag brukar också gilla henne, så det här var ett bakslag. Å andra sidan skriver hon ju väldigt olika böcker, så det kanske är helt naturligt att det kommer någon man inte gillar.

      Jag brukar heller aldrig läsa vidare i böcker som jag inte gillar, men den här gången bestämde jag mig för att göra ett undantag. Dels för att det var just JCO – det kunde ju vända och bli bra.

Kommentera gärna!

