Gå sönder, gå hel av Sofia Nordin

gå sönderDen här boken levde kvar i mina tankar långt efter läsningen. Som en mardröm som inte riktigt vill släppa taget.

I början av boken möter vi Anna, som inleder sin berättelse med att tala om att medicinerna är viktiga. Att det är tack vare bibehållandet av medicinerna kontrollen går att hålla. Hon förstår inte de som tror att de plötsligt är friska och därför slutar med sina mediciner. Anna är på väg ut i samhället igen, efter vad vet man inte alldeles i början. Hon har ett tydligt mål med sitt liv; att leva det så normalt som möjligt. Hon söker en man som ska uppfylla vissa tydliga kriterier och de skapar så småningom familj, med villa och vovve. Det är viktigt att hålla sig till detta lagom, att aldrig visa eller ens ha för mycket känslor. Bakgrunden till hennes historia nystas upp i en parallell historia, där vi får veta vad som har hänt i hennes gamla liv. Då hette hon Lena, och vid ett tillfälle bestämde hon sig för att ”låna” sin systers spädbarn och ta henne till farföräldrarnas hösttomma sommarstuga. Till en början går allt bra, men så småningom börjar hennes förvirring lysa igenom. Hon börjar tappa fotfästet. Hennes förvirring tar henne och barnet till Stockholm där ett liv som uteliggare tar vid. Det är sen höst, och hon har varken pengar, mat eller boende. Och ett spädbarn att ta hand om.

Jag var tvungen att sträckläsa boken för att få svar på hur det gick för det lilla barnet. Om det skulle överleva eller inte. Jag hade konstant ont i magen under läsningen, men det hade inte gått att sluta läsa. Berättelsen bet tag hårt i mig och att lämna den utan svar hade varit en omöjlighet.

Det är en oerhört stark berättelse och den berör. Jag kan knappt formulera vad jag tyckte om den, mer än att den rörde upp hela mitt inre. Om det är bra eller dåligt? Ingen aning. Det tog lång tid för mig att skaka av mig den obehagskänsla den lämnade efter sig. Jag har så oerhört svårt att läsa om barn som far illa. Det blir för nära. Jag klarar inte av att slå ifrån mig det, eller att försöka tänka att ”det är inte verkligt”. Jag såg i stället framför mig hennes syster förtvivlan över att förlora sitt barn, att inte veta var ens eget barn är. Fruktansvärt.

Efter läsningen av en sådan här bok finns bara en sak att göra; att krama dottern lite extra hårt, hålla henne nära och tala om för henne hur otroligt älskad hon är.

Läs mer om boken här.

2 thoughts on “Gå sönder, gå hel av Sofia Nordin

Kommentera gärna!

