Att gå på skrivarkurs

Jaha, och nu då? Ska du skriva en bok nu då?

Det är det första alla har frågat mig efter helgens skrivarkurs. Så, ska jag det då? Ingen aning. Kanske. Kanske inte.

Jag var supernervös i lördags, men faktiskt inte något innan dess. Men när lördag morgon kom och klockan närmade sig 10, gjorde sig nervositeten påmind. Jag var mest rädd för att inte komma på något att skriva, att höra hur alla andra skrev men inte skriva något själv. Men det var faktiskt aldrig några problem. Jag kom på direkt vad jag skulle skriva alla gånger, och jag blev faktiskt också väldigt nöjd med allt jag skrev. De hade väldigt bra övningar, och inledde med en kort och väldigt rolig övning som fick all prestationsångest att försvinna. Dessutom insåg vi efter presentationen att vi alla var nybörjare, och det stämde ju bra eftersom det var just en nybörjarkurs vi var på. Men jag var ändå lite nervös inför att folk skulle säga att de satt hemma och skrev i mängder. Men många sa tvärtom att de hade skrivit mycket när de var yngre, och gärna skulle vilja skriva mer nu som vuxen. Precis som jag själv med andra ord.

Skrivövningar varvades med att Lisa (Bjärbo) och Johanna (Lindbäck) pratade och förklarade om hur de själva gör/har gjort. Fakta och praktiska övningar varvades under hela helgen och vi fick med oss många verktyg och tips till vårt eget skrivande.

Jag är jättenöjd. Nöjd för allt jag fick lära mig, för att jag vågade anmäla mig och göra detta, för att det var så inspirerande, för att det gav mig så mycket. Det vi lärde oss går ju också att använda i läsningen, och även om jag har läst litteraturvetenskap en gång i tiden var det så länge sedan att en uppdatering av minnet inte alls var fel.

Alla som är det minsta intresserade av att skriva/läsa borde gå en skrivarkurs! Det är så himla kul! Jag vågade anmäla mig tack vare att man inte behövde läsa upp något högt, för just det hade jag tyckt varit läskigt. Nu var allt bara roligt, kravlöst och så oerhört inspirerande.

Jag tror att jag var den som hade åkt längst för kursen, men förutom att gå på skrivarkurs njöt jag av två hotellnätter med tillhörande helt fantastisk frukost, mys med familjen som följde med, god mat och shoppande av chokladpraliner (med saltlakrits – maj gådd så gott…), och en helg hemifrån. Som en liten semester. Det kan jag definitivt tänka mig att göra om!

2 thoughts on “Att gå på skrivarkurs

Kommentera gärna!

