För mycket lycka av Alice Munro

for_mycket_lyckaHon är ofta med som favorit när man pratar om Nobelpriset, och överallt hyllas hon och nämns som en favoritförfattare. Klart att man blir nyfiken! Därför satte jag upp henne på årets Boktolva.

Alice Munro skriver noveller, och hon hyllas ofta för att hon på bara några få sidor lyckas bygga upp både karaktärer och story så att det känns som en hel roman. Hon behärskar verkligen novellskrivandets konst. I den här samlingen inleder hon starkt med en novell som får mig att undra hur hon vågar inleda så starkt, hur hon ska kunna överträffa den. Men hon lyckas. Redan i andra novellen golvar hon mig igen och där någonstans är jag beredd att sätta upp henne som min favoritförfattare. För det här är smått briljant.

Det går inte att redogöra för novellernas innehåll, för det är så mycket mer än bara ett innehåll. De måste läsas och upplevas. Gemensamt för dem är att alla karaktärer råkar ut för något som kommer att förändra allt, ofta hela livets inriktning. En händelse påverkar livet för alltid.

 

Jag läste någonstans någon som påpekade att de något öppna sluten i hennes noveller drog ner helhetsintrycket, att man ville ha ett riktigt slut. Men nej, jag gillar dem som det är nu. Särskilt första novellens slut dröjer sig kvar i tankarna, och får berättelsen att stanna kvar i tankarna och fantasin. Jag tycker om det där med att man inte riktigt får alla svar serverade, att man får fortsätta fundera över vad som egentligen hände/kommer att hända.

Mer Alice Munro? Definitivt! Jag är inte så van vid att läsa noveller, men efter den här novellsamlingen känner jag att det här med noveller är perfekt. Att kunna få en hel berättelse serverad på bara några sidor gör noveller till ett bra alternativ när man inte har tid/ork att läsa en hel roman. Det blir definitivt fler novellsamlingar för min del, och då gärna från Alice Munro.

Läs mer om boken här.

5 thoughts on “För mycket lycka av Alice Munro

    • Jag har ju bara läst den här så det kanske var ett lyckokast? Den här tyckte jag var super, men jag får återkomma när jag har läst mer av henne.

  1. Ping: För mycket lycka | Bak bok mat

Kommentera gärna!

