Läsning i april

Jo, det blir så. Det blir fokus på kost och hälsa under april månad. Jag har en hög böcker med just det temat liggandes här hemma, en del påbörjade, andra inte ens bläddrade i. Någon från bokrean, någon är recensionsex och så några som jag köpt själv men som sedan blivit liggande.

Jag brukar alltid ha en skönlitterär och en faktabok igång samtidigt, men i mars har det bara blivit skönlitteratur för hela slanten. Jag vet inte varför det blev så, men jag vet i alla fall att jag saknar mina faktaböcker. När jag läser faktaböcker blir det alltid om antingen kost/hälsa/träning eller om ett grönare/mer ekologiskt liv. Just nu har jag dock inget alls i den senare kategorin här hemma, tyvärr.

Förutom kost och hälsa blir det förstås också skönlitteratur. Där tror jag inte att jag ska ha några planer mer än att försöka att inte ta hem fler böcker. Alltså inte köpa eller låna fler böcker utan i stället beta av från högarna. Försöka var ordet.

Maj månads läsning är också redan bestämd. Precis som förra året tänkte jag ha en engelsk månad för att fokusera på de engelska böcker jag har i hyllan. Jag vet inte vad det är, men på något sätt har jag blivit lat med att läsa på just engelska. Jag som pratar engelska varje dag på jobbet borde ju läsa engelska böcker av bara farten. Men icke. Jag undviker dem för att i stället frossa i svenska. Kanske just för att jag pratar så mycket engelska på jobbet?

Ok, engelska månaden i maj alltså. Någon som vill hänga med på den utmaningen? Kan ju vara bra att börja planera läsningen redan nu. Jag tror att jag ska sätta upp minst 5 böcker på engelska för att pusha mig lite. Nu har jag en hel månad på mig att förbereda mig…

2 thoughts on “Läsning i april

  1. Engelsk månad i maj låter toppen! Då är min ”böcker om böcker”-utmaning avslutad och jag har några titlar på engelska i hyllan som jag gärna vill ha en extra anledning att läsa.

Kommentera gärna!

