Ett kärt (läskigt) minne

tordyvelnJag försöker klura ut vilket år det kan ha varit. När det var som jag satt där helt trollbunden med rysningar utmed ryggraden, särskilt under de lite läskigare avsnitten.

Maria Gripes och Kay Pollacks Tordyveln flyger i skymningen mötte jag som radioteater för många år sedan, och det är just vilket år den gick som jag funderar över. Enligt wiki gick den första gången 1976 och då var jag inte ens född, så det kan vi utesluta. Sedan gick den visst igen 2002, men det kan inte heller stämma. Gick den verkligen inte någon gång däremellan? Det känns som om jag knappt kan ha varit tonåring när jag hörde den, och i så fall innebär det slutet av 80-talet.

Jag har inget större minne av att jag brukade följa just sommarlovsföljetonger, eller radioteater för den delen. Men den här minns jag, med stor skärpa dessutom. Jag kommer till och med ihåg damens raspiga röst i telefonen, klockans slag och vissa incidenter. Och det är en story som jag har tänkt på många gånger under årens lopp.

Den finns att köpa och lyssna på här, och det vore rätt häftigt att få höra den igen. Samtidigt läskigt, för tänk om jag inte tycker den är lika bra? Jag vill inte förstöra min första upplevelse av den. Jag provlyssnade på ett litet stycke här bara för att få känna på det lite.

Just nu läser jag den som e-bok, för jag vet faktiskt inte om jag har läst den tidigare eller bara lyssnat. Det kan vara så att jag aldrig har vågat ge mig på att läsa den för att då kanske rubba min bild av den. Under läsningen jag gör nu poppar det upp den ena detaljen efter den andra som jag minns så väl. Konstigt det där. Vissa böcker fastnar verkligen i minnet, in i minsta detalj.

Riktigt bra är den i alla fall. Spännande, välskriven och lite läskig med det där lite övernaturliga och oförklarliga. Har ni läst/lyssnat?

Det är tydligen en av de mest efterfrågade radioföljetongerna, och det kan jag förstå. Lite roligt är att radioversionen kom först och att Maria Gripe två år senare gav ut den som roman.

6 thoughts on “Ett kärt (läskigt) minne

  1. Vet också att jag lyssnade och vill minnas att jag var max 15, kanske 13-14 och då hamnar vi nånstans 1984, 85 eller 86. Har boken i hyllan och blir nyfiken på nytt!

    • Åh, har du också hört radioversionen?! Den är smått fantastisk, men så verkar det mesta Maria Gripe gjort vara just det. Jag ska ha en reunion med alla hennes böcker har jag tänkt.

Kommentera gärna!

