Medicinen av Hans Koppel

medicinenNär jag hade läst Vi i villa blev jag sugen på att läsa mer Koppel så jag klickade hem hela triptyken som e-bok och plöjde. Delarna är dock väldigt olika, både till form och innehåll och det är bara den första som är skriven i du-form.

Johanna är ensamstående tvåbarnsmamma och jobbar som resejournalist. Komiskt nog är just resa det sista hon har råd med. Dessutom är hon något av en hackkyckling på redaktionen, och längst ner i hierarkin. Chefen är öppet fientlig mot henne och säger rent ut att hon hoppas att hon ska säga upp sig. Hennes ex har hittat en ny och han har deras gemensamma två barn väldigt sällan. När han ska ut och resa med sin nya familj får de två barnen inte följa med. Johanna är allmänt trött på allt och alla, men har liksom tappat både ork och lust att ta tag i något. Hon känner sig konstant trött, fet och tråkig. När hon får se ett erbjudande om att testa en ny medicin nappar hon eftersom hon hoppas på att kunna spara ihop pengar till en resa med barnen. Till sin besvikelse är betalningen usel, men medicinen får en oväntad biverkning. Hela hon förändras. Hon blir tuffare, vågar säga ifrån och ta för sig och plötsligt ändras allt.

Boken beskrivs som chick-lit och det är det väl egentligen, men det är inte så jag tänker på den trots allt. Men den har definitivt alla delar. Hon börjar som svag och nedtryckt och klättrar sedan uppåt och förvandlas till en stark, självständig kvinna som vågar säga ifrån och som tror på sig själv. Det är ett klassiskt askunge-tema.

Precis som i förra boken är det en kort berättelse, men språket är inte riktigt lika avskalat. Jag gillar det här rätt enkla och avskalade som verkar vara Hans Koppel signum. Han själv kommenterar det med att hans böcker saknar ”telefonsladdsdramaturgi”. Det är rakt på helt enkelt.

Som sagt, jag gillar det här. Det är underhållande läsning och en trevlig lässtund. Och så fort jag har läst den här klickar jag hem fler böcker av Hans Koppel. Det måste väl vara bland det bästa betyg man kan få?

Läs mer om boken här.

5 thoughts on “Medicinen av Hans Koppel

Kommentera gärna!

