Små citroner gula

små citronerFör många år sedan, före bloggens tid, läste jag Kajsa Ingemarssons Små citroner gula. Jag minns att jag tyckte väldigt mycket om den här boken, men att många andra inte gjorde det. Två personer läser ju aldrig samma bok på samma sätt, och det här är nog ett tydligt exempel på det. Händelsen med mamman och Agnes sätt att hantera det och gå vidare var det som gjorde störst intryck på mig.

I lördags överraskade jag sambon med bio och restaurang eftersom han fyller år i dag. Jag fixade barnvakt och valde en eftermiddagsbio för att dottern inte skulle behöva sova över. Då finns det inte så mycket att välja mellan, i alla fall inte i Jönköping. Små citroner gula var ett av alternativen, och även om jag var lite osäker på om sambon skulle gilla den, fick det ändå bli den.

Det visade sig vara ett lyckokast, för vi tyckte båda väldigt mycket om filmen. Och då vill jag tillägga att både sambon och jag brukar undvika svenska filmer. Ingen av oss är särskilt förtjusta i svenska filmer. Men vi skrattade flera gånger under filmen, och skådespelarna var ovanligt bra och passande för sina roller. Det blev en väldigt lyckad biostund, för oss båda två. Förresten så skrattade hela biografen under filmen – det var väldigt härlig stämning därinne.

En riktigt mysig, rolig och härlig feelgood-film!

Och när jag hade sett filmen blev jag så klart sugen på att läsa mer av Kajsa Ingemarsson. Det var länge sedan jag läste något av henne nu. Senast jag var på bibblan lånade jag hem Lyckans hjul, och den känns ännu mer aktuell nu efter biobesöket. Visst är det konstigt det där – ibland glömmer jag liksom bort författare, trots att jag egentligen tycker väldigt mycket om dem. Då krävs det att något väcker minnet igen så att de kommer tillbaka i blickfånget.

4 thoughts on “Små citroner gula

  1. Jag älskade boken men har inte sett filmen än, funderar på att köpa den när den kommer på dvd – det låter som att den var en bra tolkning av boken? 🙂

    • Nu är inte boken helt färsk i minnet, och det kanske bara var bra. Men som jag minns det är det en bra tolkning. I vilket fall är det en väldigt mysig film, som jag varmt rekommenderar. 🙂

  2. Den boken var en riktig pärla. Sedan var det svårt för Kajsa att leva upp till de höga förväntningarna jag ställde på henne. Hon hade lagt ribban så högt. Därför blev jag mycket glad när jag läste henne senaste bok. Ett svårt tema. Jag var rädd för att hon skulle tramsa bort det. Det fanns så många ”felstigar” att gå.
    Jag ska se filmen. Annars är det få gånger en bra bok blir slagen av filmen. Ofta blir man besviken. Nu har det gått rätt många år sedan jag läste boken. Då ökar chansen att filmen kan stå för sig själv. Dessutom har du ju övertalat mig i ditt inlägg. 🙂

    • Tyvärr är det ju så att filmen nästan alltid är så mycket sämre än boken. Jag tycker de hade lyckats fånga det där charmiga och lite specielle uttrycket i filmen, som boken hade. Nu var det ju några år sedan jag läste boken och det kanske var bra. Kanske hade jag tyckt annorlunda med boken mer färskt i minnet. Men jag gillade verkligen den här filmen! Charmig och så himla bra skådisar. Det var många högludda skratt bland publiken i salongen, och vi var väldigt blandade åldrar.

      Jag måste också se till att läsa mer av henne. Som sagt, Lyckans hjul ligger här hemma och väntar.

      Hoppas du ser filmen och gillar den också! 🙂

Kommentera gärna!

