Bokbloggsjerka – om sträckläsningböcker

Veckans fråga i Bokbloggsjerkan är: Kan du ge tips på en bok som man absolut inte kan lägga ifrån sig? Om du kan får du gärna ge förslag på en bok inom så många genrer som möjligt, men det är absolut inte ett krav för att vara med i jerkan. Förslag på en bok är lika välkommet som förslag på tio!

Åh, finns det något bättre än en sträckläsningsbok? När man hittar just den boken, och inte kan göra annat än att läsa, läsa, läsa…

Jag måste ju börja med att nämna två av de böcker som jag lottade ut här nyligen; Fortfarande Alice av Lisa Genova och Döden på en blek häst av Amanda Hellberg. Både är väldigt annorlunda vad gäller innehåll och genre, men båda två fick mig att sträckläsa. Den förstnämnda för att jag var tvungen att veta hur det skulle gå och den sistnämnda för att jag inte kan sluta läsa skräck mitt i. Då kan jag inte sova sedan. Jag måste få veta slutet och hoppas på att det lugnar nerverna. Puh…

En annan bok som krävde sträckläsning av Innan jag somnar av SJ Watson – det var verkligen en bok som jag inte kunde slita mig från. Så otroligt spännande.

Oftast är det nog spännande böcker som får mig att sträckläsa. När jag läser andra genrer så kan det ibland vara tvärtom att jag i stället vill läsa lite mer långsamt och njuta av storyn, i stället för att sluka den. Vissa böcker vill jag knappt ska ta slut och då dröjer jag gärna på läsningen för att få njuta av språket/karaktärerna eller vad det kan vara.

Och eftersom den här veckan var en hyllning till en bortgången mamma vill jag passa på att hylla även min mamma. Det är mycket tack vare henne som jag fann läsningens gåva, och hon satt ofta försjunken i en bok. Inte så ofta som hon kanske ville, men för henne var ledighet förknippat med läsning och hon var knappt kontaktbar när hon var försjunken i en bok. Och det var i hennes bokhylla jag hittade böckerna som hjälpte mig ta klivet över till mer vuxen litteratur, och det var i hennes hylla jag hittade de där första riktiga sträckläsningsböckerna.

6 thoughts on “Bokbloggsjerka – om sträckläsningböcker

  1. Amanda Hellbergs böcker har jag varit lite sugen på att läsa, främst kanske Styggelsen.

    Vad kul att din mamma delar ditt intresse för läsning 🙂 Min mamma var aldrig någon storläsare själv men hon såg alltid till att läsa för mig och uppmuntra läsning på alla sätt hon kunde. Jag är väldigt tacksam för det 🙂

    • Styggelsen är den enda jag inte har läst än, men den står på att-läsa-listan.

      Jo mamma läste mycket, hon finns ju inte längre bland oss.. Hon var också duktig på att uppmuntra min läsning, att ge böcker i present och så t.ex. Hade hon levt i dag hade vi nog haft många bokdiskussioner och lånat böcker av varandra. 🙂

Kommentera gärna!

