Nykomlingar

we boughtmosse-kate-labyrinth

Två nya böcker blev köpta i Spanien. Två på engelska, som jag får sikta på att läsa i maj då jag tänkte ha en engelsk månad som utmaning. Jag har en hel del engelska böcker hemma i bokhyllan, så det är knappast så att det behövdes tillskott, men det där med behöva kan ju alltid diskuteras.

Labyrinth av Kate Mosse och We bought a zoo av Benjamin Mee. Den förstnämnda har jag sett rekommenderas på flera håll, och det var dessutom en av era favoriter som nämndes i tävlingen. Den sistnämnda såg jag filmatiseringen av, med Matt Damon och Scarlett Johansson i huvudrollerna. En riktigt mysig film som är baserad på en sann historia, så när jag såg boken blev jag sugen på att få läsa hela historien. Dessutom var den märkt med ”personalens val”-etikett, så det bådar gott.

Bara ett par veckor kvar till engelska månaden börjar. Frågan är om jag ska sikta högt och bara läsa på engelska, eller bara fokusera på engelska? Tål att tänkas på.

8 thoughts on “Nykomlingar

  1. We bought a zoo? En film med Matt Damon och Scarlett Johansson? Den har jag helt missat och nu ligger den på filmlistan 🙂 Tack för tipset!

        • Inte särskilt lockande titel på svenska. Vi såg en trailer på filmen och när vi sedan såg filmen i hyllan på Hemmakväll valde vi den eftersom vi tänkte att den även kunde passa dottern. En varm och mysig film som vi blev positivt överraskade av. Den har däremot inte fått särskilt mycket uppmärksamhet, så det är nog många som har missat den, tyvärr.

    • Jag har stora förväntningar på den, och jag hoppas att den ger en lite djupare förklaring till vissa av sakerna i filmen. Jag gillade filmen, så boken är säkert också bra – om inte bättre.

Kommentera gärna!

