Bokbloggsjerka – om boktitlar

I veckans Bokbloggsjerka är frågan: Att bokomslaget är viktigt för många har jag förstått, men hur viktig anser du att bokens titel är?

Jag älskar titlar och jag kan helt klart välja en bok enbart p.g.a. att jag gillar titeln. Jag har en förkärlek för lite poetiskt klingande titlar, och gärna rätt långa sådana. När jag har sett titeln läser jag baksidetexten, och om även den lockar läser jag boken. Tyvärr har det hänt flera gånger att titeln har lockat ögat, men att baksidetexten har känts tvärtom, och i så fall blir inte boken läst om jag inte har sett andra hylla den. Ett exempel på en sådan bok är Nu vill jag sjunga dig milda sånger som har både titel och omslag som lockar, men en baksidetext som gjorde att boken inte blev läst på flera år. 

Ofta tycker jag när det gäller översatta böcker att en del av magin försvinner i den svenska titeln. Ett exempel är Jonathan Troppers This is where I leave you som blev Sju jävligt långa dagar på svenska. När jag såg den engelska titeln ville jag omedelbart läsa boken, men det visade ju sig att jag redan hade gjort det, fast på svenska. Samma gäller för Jojo Moyes Me before you som blev Livet efter dig på svenska. Den engelska titeln lockar direkt till läsning, men den svenska lockar inte alls. 

Sedan gillar jag jättemycket när man får svaret till titeln i boken. Johanna Thydells I taket lyser stjärnorna är en sådan, och Looking for Alaska av John Green har ju en väldigt speciell innebörd vilket man förstår först när man har läst boken. Den svenska titeln Var är Alaska? låter på något sätt lite tråkigare än den svenska, även om översättningen egentligen ligger väldigt nära originalet. 

Så svaret blir; ja, jag tycker att titeln är viktig. Det är den som först fångar mitt öga och får mig att plocka upp boken och läsa baksidan. Men om jag läser om boken hos någon annan bloggare eller någon annanstans och den hyllas, då spelar inte titeln någon roll. Titeln är viktigast om det är för mig en ny bok, och ännu mer om det gäller en än så länge oupptäckt författare.

16 thoughts on “Bokbloggsjerka – om boktitlar

  1. Ja helt klart om det är en ny författare är titeln jätteviktig. Fast en bra titel med ett fult omslag lockar nog inte mig. Då läser jag baksidestexten också.

    • Precis, det är viktigt att alla tre stämmer in på vad man kan tänkas gilla. Är det en författare jag brukar läsa är titeln mindre viktig, det är viktigare för en ny.

    • Jo, så är det ju för mig också. Men en riktigt bra titel fångar blicken och det måste vara viktigt när det gäller en ny författare tex.

    • Nämen? Nä, jag håller kvar vid hoppet trots en del besvikelser. Men som sagt, baksidan måste också låta intressant för att boken ska få följa med mig hem. Inte bara titeln.

  2. Ofta tycker jag att ungdomsböcker har lockande titlar. En som lät lovande men som jag blev lite besviken på var Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, då jag trodde den lovade lite mer spänning än den gjorde.

    • För ungdomsböcker är det säkert ännu viktigare med en träffande titel som lockar. Men det är synd om de lurar läsaren, om de inte håller måttet.

    • Så var det för mig också. Titel och omslag lockade med baksidan skrämde iväg, men till slut var den så hyllad av så många att jag gav den en chans. Som tur var!

Kommentera gärna!

