Inför engelska månaden

I maj är det engelsk månad och det betyder fokus på att läsa böcker på engelska, så klart. Jag har kollat i min hylla vad som finns där, och där finns en hel del. Att de inte har blivit lästa beror på ren lathet. Jag läser helst på svenska numera, för att det är så skönt för hjärnan. Eftersom jag jobbar på en väldigt internationell arbetsplats, där engelska är officiellt språk, är det helt obegripligt varför jag inte läser mer på engelska. Denna lathet, bekvämlighet…

För att pusha mig lite blir alltså maj engelsk månad, och målet är att läsa (minst) 5 böcker på engelska under månaden. Det borde jag ju kunna fixa?

20130426-141455.jpg
Alexandra Potter står på årets Boktolva och den här boken är påbörjad men sedan lagd åt sidan. Varför vet jag inte. Lisa Jewell har jag bara läst något enstaka av. Den här köptes på förra årets Bokmässa eftersom jag inte kunde motstå en 3 för 2 på The English Book Shop. Kate Mosse har jag varit nyfiken på länge och köpte den nu när vi var i Spanien. Benjamin Mee köpte jag också i Spanien eftersom jag sett filmen och är nyfiken på boken. Sarah Dessen köpte jag tidigare i år eftersom hon står på Författarfemman, samt att jag aldrig läst henne på engelska. Charlaine Harris köptes i USA för över 3 år sedan. Det här är fjärde delen i serien om Sookie, och trots att jag gillar böckerna vill jag aldrig läsa mer än en bok i taget. Jag blir lite mätt på dem.

20130426-142142.jpg

Den här håller jag på med och läser i lite då och då. Det är ingen sträckläsningsbok dock.

20130426-143124.jpg
Nicholas Sparks var de andra två som köptes i dealen på Bokmässan. Han är mina favoritförfattare när det gäller feel good, kärlek och relationer. Boken om katten Dewey är ett loppisfynd från förra året. Anne Tylers bok är en riktig hyllvärmare som verkligen förtjänar ett bättre öde.

20130426-143619.jpg
Jennifer Weiner har jag läst någon enstaka bok av tidigare. Det här är också en riktig hyllvärmare. Den köptes för att jag tyckte om filmen och ville läsa boken, men eftersom den är så tjock har den blivit stående.

Ok, 5 av de här ska bli lästa. Maj börjar på onsdag och till dess ska jag ha valt vilken första boken ska bli. Om det är någon mer som vill hänga på utmaningen så bara hojta till. Man kan ju välja att läsa bara en enda bok på engelska om man vill. Lite är bättre än inget.

7 thoughts on “Inför engelska månaden

  1. Ser ut att bli en trevlig läsmånad! Jag känner igen mig; läser inte så mycket på engelska pga lathet, arbetar också på en internationell arbetsplats och pratar och skriver engelska hela dagarna. Är nog som du säger, skönt för hjärnan att läsa på svenska.

  2. Ping: It’s soon the month of May - enligt O

Kommentera gärna!

