Veckans Bokbloggsjerka – om förord

I veckans Bokbloggsjerka är frågan om vi läser förord?

Mitt svar blir att det beror på. Är det relativt kort, någon sida eller två, så läser jag alltid. Om det inte känns särskilt intressant slutar jag direkt. Om förordet är långt brukar jag hoppa över, skumma igenom eller läsa när boken är utläst och den var bra. Om den var bra lockar alltid förordet, men om den inte var det förblir förordet oläst.

Däremot läser jag och tycker väldigt mycket om tacktexter skrivna av författaren själv, eller om den är tillägnad någon. Sådant ger en lite personlig bild av författarens arbete med boken och tankarna kring den.

Lite annorlunda tänker jag kring facklitteratur där jag alltid läser förordet. Då vill jag gärna ha tanken bakom boken innan jag läser eftersom det kan påverka hur innehållet har utformats. Särskilt för träningsböcker vill jag läsa det, för att få en känsla för boken och dess upplägg.

16 thoughts on “Veckans Bokbloggsjerka – om förord

  1. Jag börjar alltid läsa och är det välskrivet och har ett syfte så brukar det inte vara något problem att läsa även om det är långt. Är det bara en massa tack så hoppar jag över och undrar varför det inte var ett efterord…

Kommentera gärna!

