Bokbloggsjerka – om att vilja resa

I veckans Bokbloggsjerka får vi frågan om vi kan dela med oss av böcker och/eller författare som får en att vilja resa.

Egentligen får varenda bok mig att vilja resa, om den handlar om ställen som verkar mysiga, vackra eller intressanta. Böcker som Dan Browns The Da Vinci Code väcker lusten att se alla historiska byggnader som nämns. Att få se allt det som huvudpersonerna ser. Jag får särskild lust att åka till Rom, och jag har också varit där och fått se åtminstone en del av de platser som nämns i boken.

I Johan Theorins böcker finns alltid fantastiska miljöskildringar av Öland, ett ställe som jag vill se mer av. Det där lite karga, väderbitna landskapet lockar mig till att vilja utforska och lära känna ön. Ja, t.o.m. det där lite övernaturliga i böckerna är lockande, även om jag inte direkt tror att jag skulle få uppleva just de bitarna.

I Cecilia Samartins Drömhjärta målas en sådan färgrik bild av Kuba upp, med maten, människorna och de varma vindarna. I och för sig utspelar sig händelserna i en utsatt tid, men skönheten av platsen går inte att ta miste på.

En bok som verkligen fick reslusten att blomma var Morgan Matsons Fyra dagar fyra nätter, som handlar om Amy och Roger som gör en road trip genom USA. Där ville jag bara hoppa rakt in i boken och sätta mig i baksätet med dem. En road trip genom USA står högt upp på min önskelista.

När jag var yngre var Barbara Wood en stor favorit, och hennes I regnbågsormens land väckte drömmen om att åka till Australien. Några år senare fick jag faktiskt chansen att åka dit, och det är ett land jag ständigt vill åka tillbaka till. Ja, faktiskt ett land jag skulle vilja bo i.

20 thoughts on “Bokbloggsjerka – om att vilja resa

  1. Dan Browns beskrivningar av alla historiska ting och byggnader får mig också att vilja se dem i ”verkligheten” 🙂 Han är duktig på beskrivningar och ibland känns det som om man verkligen står i byggnaden han skildrar.

    • Precis, han får det att kännas som om man är där. Det är rätt häftigt att ha fått se flera av de byggnader han nämner i verkligheten. 🙂

  2. Kan absolut hålla med om att Dan Browns böcker ger en längtan att få se historiska byggnader bl.a i Rom. Theorins böcker ger alltid mig en längtan till Öland!!

    • Det är faktiskt riktigt häftigt att föreställa sig att aha, det var HÄR det skedde. Hans böcker känns alltid så verkliga på något vis, kanske just för att han använder så många tydliga referenser till verkliga byggnader och platser. Det känns som om man är där.

    • Rom har jag ju varit i, och en liten, liten road trip (bara i Texas) har jag gjort. En riktigt road trip från kust till kust står högt på önskelistan!

Kommentera gärna!

