Att våga sig utanför sin bekvämlighetszon

I går läste jag, och läste ut, Marie Hermansons Musselstranden. En bok jag självklart sett tidigare men alltid dissat som ”det är inget för mig”. Men så fick jag tips om den när jag bad er om boktips i samband med en tävling, och eftersom det handlade om just favoritböcker som den nämndes som, blev jag nyfiken. Hade jag kanske missat en eventuell pärla?

Ja, det hade jag. För herrejösses så bra den var! Jag slukade den i ett nafs. Och kände direkt att jag måste läsa mer av författaren. Och i samma sekund jag tänkte det kom jag på att jag faktiskt har en av hennes böcker, men att det kan ha varit så att den strök med i förra årets stora utrensningar. För att jag tänkte ”det är inget för mig”.

Hur många fler böcker har jag gått miste om för att jag inte trott att de var något för mig? För att jag inte har tagit mig utanför den där bekvämlighetszonen och vågat testa något annorlunda? För att jag inte tagit till mig av någon annans tips om favoritbok man bara måste läsa?

Jag måste bli ännu bättre på att vidga mina vyer och testa sådant jag inte tror mig gilla. Inte dissa innan jag har testat. Våga testa, våga ge en chans, våga lyssna på tips, våga välja annorlunda. Hur svårt kan det vara? Tydligen jättesvårt.

6 thoughts on “Att våga sig utanför sin bekvämlighetszon

  1. Den har jag läst för bra länge sen – och inte bara en gång. Jag har rekommenderat den till olika människor långt efter det att jag senast läste den själv. Den är verkligen bra!

Kommentera gärna!

