En iPad mini som läsplatta

ipadmini ipadmini1 ipadmini2 ipadmini3Jag velade i evigheter om vilken läsplatta jag skulle välja. Ingen platta hade alla funktioner jag ville ha. När jag trodde att jag hade bestämt mig för en Sony åkte jag till Elgiganten, där de så klart inte sålde läsplattor, men däremot iPad. Jag hade förkastat tanken på en iPad som läsplatta då jag tyckte att de var för tunga och klumpiga att hålla i. Men så råkade jag få syn på en iPad mini och blev lite smått kär i den. Så lätt och smidig att hålla i. När jag åkte därifrån började jag alltså vela i mitt beslut. Kanske en iPad mini vore något i stället? Så när det kom ett kanonerbjudande slog jag till, eftersom det inte skulle skilja så mycket i pris mellan en Sony och paddan. Dessutom kan man ju använda paddan till annat också. Jag har t.ex. saknat att inte kunna skriva och kolla nätet när jag har rest iväg. En iPad mini får lätt plats i handväskan och är därmed enkel att ta med överallt.

De första två veckorna hade jag dock inget fodral till den, och det var inte så smidigt. Jag fick ont i händerna när jag försökte greppa runt den. Så när jag fick erbjudande om att testa ett fodral från The Snugg tackade jag ja. Nu har jag haft det några veckor och det är stor skillnad mot utan fodral. Det allra bästa med det här fodralet är handtaget på baksidan som är supersmidigt när man ska ligga ner och läsa. Det enda jag saknar där är någon form av fästanordning, typ ett gummiband att sätta runt för att det ska sitta på plats. Det hade varit det allra bästa. I övrigt funkar det fint, och det är lite mockakänsla på vissa ställen, vilket ger ett bra grepp. Jag är också nöjd med att fodralet ger en lite ”lyxigare” känsla. Det är något speciellt med att krypa ner i soffan med min rosa padda och ligga och läsa. Det är egentligen bara ett glas champagne som saknas, för den allra mest ultimata lyxstunden.

Sammanfattningsvis är jag toknöjd med både iPad mini och fodralet till, när det gäller att använda som läsplatta. När det gäller e-böcker lånar jag alla böcker via bibliotek och det är enkelt att ladda ner och använda dem i appen Blue Fire reader. Skulle jag vilja köpa böcker är det ju också enkelt att göra på paddan. Däremot har jag inte testat att läsa utomhus, men jag tror ärligt talat inte att jag ändå skulle använda den utomhus. Jag läser fortfarande en massa pappersböcker, och som strandläsning väljer jag hellre en pocket – för känslans skull.

6 thoughts on “En iPad mini som läsplatta

Kommentera gärna!

