Bokbloggsjerka – omläsning

Veckans fråga i Bokbloggsjerkan är kort och gott om vi brukar läsa om böcker.

Mitt svar blir nej. Jag läser aldrig om böcker, om jag inte gör det omedvetet då vill säga. Minnet, ni vet…

Det finns så oerhört många bra, oupptäckta böcker där ute som jag hellre lägger fokus på. Jag har varken tid eller lust att läsa om böcker, hur mycket jag än tyckte om dem första gången. Dessutom är jag rädd för att förstöra mina favoriter vid en omläsning. Man ändrar sig som person, och en bok jag tyckte mycket om för några år sedan kanske inte alls håller måttet i dag. Jag misstänker att en del av mina favoritförfattare var mina favoriter i en viss tid i livet, och att jag bara skulle förstöra mina minnen om jag läste om deras böcker nu. Jag håller dem hellre kärt i minnet och undviker därmed omläsning.

Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att läsa om böcker, är om det behövs i t.ex. jobbet. Nu ska jag återigen undervisa i svenska i höst, och då kan jag tänka mig att läsa om böcker som eleverna ska jobba med. För att ha det färskt i minnet, men även för att läsa med ett annat perspektiv.

Jag har läst om en del böcker, men då handlar det oftast om att jag har läst dem på olika språk. I något fall ville jag läsa boken även på svenska för att vara säker på att jag förstod den rätt, i något annat fall ville jag läsa på originalspråk för att se skillnaden. Men det där var några år sedan nu, och jag är inte säker på att jag skulle göra det igen. Kanske. Om jag var ruskigt nyfiken på originalspråket av någon anledning.

Jag tycker att tiden är för knapp som den är. Jag lägger den hellre på nya läsupplevelser än att återuppta gamla sådana.

7 thoughts on “Bokbloggsjerka – omläsning

  1. NÅgon omedveten omläsning har man gjort och sen att ska man läsa om en bok kan man göra det på ex engelska istället, blir ju inte exakt samma då. Sen deckare är inte roligt att läsa om, inte om man minns mördaren iaf.

  2. Jag kan mycket väl tänka mig att läsa om böcker, och gjorde det en del när jag var yngre. Numer har jag så mycket olästa böcker som väntar på mig, så jag tycker inte jag har tid att läsa om. Men när jag blir pensionär, då ska jag läsa om alla mina favoriter!

    • När jag var yngre läste jag om mina hästböcker ca en miljon gånger. 🙂

      Ja, när man blir pensionär är det ju perfekt att läsa om alla favoriter.

Kommentera gärna!

