En utmaning om tegelstenar

För ganska exakt en evighet blev jag utmanad att svara på Tegelstensutmaningen, som har gått runt på alla bokbloggar. Just då var både dottern och jag sjuka och jag orkade inte tänka på utmaningar. Nu har vi kryat på oss, och det är dags att återvända till livet igen. Tyvärr har minnet försvunnit helt av vilka det var som taggade mig, för det var mer än en, så ni får gärna hojta om ni känner er träffade. Och förlåt min glömskhet…

– hitta de fem tjockaste böckerna i din bokhylla som du har läst
– hitta de två tjockaste böckerna i din TBR-pile (alltså böcker man inte har läst än)

Och jag måste genast börja med att fuska. Alla mina lästa böcker är magasinerade och jag har tyvärr inget tjusigt katalogsystem över ägda böcker. När vi hittar det där drömhuset står det på to-do-listan. Dels att få upp ALLA böcker i tjusiga hyllor, dels att organisera upp dem.

Men tillbaka till utmaningen. Jag väljer att helt enkelt svara utifrån böcker jag har läst, inte vad som finns i hyllan.

  • Harry Potter – jag vet inte vilken som är tjockast av dem, men nog tusan är flera av dem tegelstenar. Och jo, de här böckerna äger jag.
  • Shantaram av Gregory David Roberts. Med 940 sidor kvalar den lätt in här, men det är inte en bok jag äger. Det räckte bra att låna på bibblan.
  • Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones. 660 sidor och även den ett bibliotekslån.
  • Stieg Larsson. Jag klumpar ihop hans böcker eftersom jag inte vet vilken som är tjockast. Jag har alla tre, men har bara läst de två första. Jag har för mig att de är rätt tjocka, i alla fall med mina mått mätt.
  • Jane Eyre av Charlotte Brontë. Nu var det rätt många år sedan jag läste denna briljanta bok, men att den var tjock minns jag.

Och olästa tegelstensböcker i min bokhylla:

  • Rosens namn av Umberto Eco. Ett loppisköp för något år sedan. Den lär nog (tyvärr) bli stående där oläst ett tag. 531 sidor erbjuder den. 
  • In her shoes av Jennifer Weiner. Det här är en hyllvärmare med flera år på nacken. Med sina 521 engelska sidor lär den få fortsätta samla damm ett tag till.

Jag är inte så förtjust i tegelstenar. För min del är en bok helt perfekt när den är ca 300 sidor, gärna något kortare. Kommer de upp i 400 gäller det att de fångar intresset snabbt, och är de längre än så blir det direkt ett motstånd från min sida. Jag gillar nämligen att sträckläsa böcker. Jag gillar inte att ha en bok på gång alltför länge för då hinner jag tappa intresset. Det allra, allra bästa är när jag kan läsa en bok från pärm till pärm under en enda dag. Då är ca 300 sidor lagom, om jag är ledig vill säga.

Nu är det meningen att jag ska skicka utmaningen vidare, men jag tror att de allra flesta redan har gjort den. Om det är någon som har missat den så är det bara att haka på.

4 thoughts on “En utmaning om tegelstenar

  1. Jag tror minsann att åtminstone jag får erkänna mig skyldig till att ha taggat dig 🙂

    Själv älskar jag tjocka böcker och de runt 300 sidor är riktiga tunnisar 😉 Men du Rosens namn, den har jag för mig var riktigt bra. Nu var det längesedan jag läste den, men jag ett svagt minne av spänning. Annars kan du ju alltid se filmen i stället 🙂

  2. Jag gillar båda tjocka och tunna böcker, men favoriterna tenderar ändå att bli de där tegelstenarna. Man har ju varit med så länge i dom så de kommer att betyda lite extra för mig många gånger 🙂

Kommentera gärna!

