We bought a zoo av Benjamin Mee

we bought a zooVi hyrde filmen med samma namn, med Matt Damon och Scarlett Johansson i huvudrollerna. Den visade sig vara mysig, charmig och riktigt bra underhållning för hela familjen. När jag senare såg boken, som jag inte visste fanns när vi såg filmen, när vi var i Spanien kunde jag inte låta bli att köpa den. Alla vet ju att boken alltid är bättre och innehåller så mycket mer än filmen, eller hur?

Boken (och filmen så klart) bygger på en sann berättelse om just Benjamin Mee och hans familj. Han och hans fru, samt deras två barn, har flyttat från England till Frankrike där de renoverar och fixar med en gård. Men så blir ett zoo till salu hemma i England, och Benjamin och hans familj åker och tittar på den. Hans familj betyder i detta fall även hans mamma och syskon. Efter mycket om och men blir de ägare till detta zoo, med hans mamma som förste ägare eftersom det är arvet efter hennes man som de använder för att kunna göra affären. Sedan får vi följa allt arbete det är med med att få igång ett förfallet zoo, både vad gäller att få i ordning själva inhägnaderna och byggnaderna, men också med att få tillstånd att öppna parken för besökare. Det är inte alltid så lätt eftersom de inte har någon förkunskap och måste få hjälp av andra kunniga runt omkring. Och den ständiga pengabristen gör ju ingenting lättare. Förutom allt arbete med själva parken, slåss de dessutom mot cancer mitt i allt. Benjamins fru får en tumör i hjärnan, och hennes tillstånd går från att verka bli bra till att gå mot allt sämre.

Eftersom jag såg filmen först hade jag ju en bild av hur boken skulle vara, och jag förväntade mig en fördjupning kring denna bild. I filmen är det Benjamin Mee och hans barn som köper djurparken, eftersom frun redan är död. Hans syskon och mamma finns inte med alls i detta köp. Filmen fokuserar väldigt mycket på familjelivet efter mammans död, och då speciellt hur svårt det är för barnen att gå vidare utan henne. Pappan (Benjamin) köper djurparken som en nystart, för att skapa något nytt med sina barn.

I boken nämns knappt barnen alls. De finns bara i några få meningar. Mamman finns också med på djurparken och dör inte förrän långt in i boken. Fokus i boken ligger helt på djurparken och med detaljerade beskrivningar av djuren och deras nya inhägnader. Det saknas den charm och mysighet som filmen har. Jag kan knappt förstå hur de har lyckats göra filmen med den här boken som grund. De är helt olika och filmen vinner kampen med hästlängder.

Så nej, boken är inte alltid bättre än filmen. I det här fallet vill jag varmt rekommendera filmen som jag tycker är så himla fin och perfekt för hela familjen. Boken däremot – nja. Jag är ändå en stor djurvän som älskar djur och att åka till djurparker. Kanske blev det en mer negativ upplevelse eftersom jag hade sett filmen först. Kanske hade jag läst den annorlunda om jag läst boken först – med öppna ögon och utan förväntningar. Men nu gjorde jag inte det, och därför blir omdömet bara ett nja. Det är ingen bok jag rekommenderar vidare. Men se filmen!

2 thoughts on “We bought a zoo av Benjamin Mee

Kommentera gärna!

