Bokbloggsjerka – om favoritformat

Veckans fråga i Bokbloggsjerkan är vilket som är vårt favoritformat?

Sedan några år tillbaka är mitt absoluta favoritformat det danska bandet. Det är något med mjukheten när man håller i det, den lite lyxigare känslan av pocket. Och jag gillar flikarna som jag använder som bokmärke. Perfekt för mig som aldrig har några bokmärken till hands när de behövs som mest. Det här formatet ger den skönaste läsupplevelsen eftersom det är lätt att hålla i och liksom formbart i handen, utan att förstöra själva boken. Boken är lätt att öppna, utan att behövas knäckas eller bändas isär. Jag gillar’t helt enkelt.

Efter det danska bandet gillar jag enkelheten som pocket erbjuder. De är så lätta att trycka ner i vilken väska som helst och de bildar dessutom en så himla snygg enhet när de står tillsammans i bokhyllan. Sådant ger stora pluspoäng från min sida. Numera är jag inte längre lika rädd om pocket som jag läser. Förr ville jag ha dem oskadade och med oknäckta ryggar, men nu är det snarare tvärtom. En pocket med knäckt rygg är en läst bok, och jag viker dessutom gärna hundöron. Det ska synas att de är lästa och älskade. Jag blir nästan ledsen och känner förbarmande när jag hittar en pocket med oknäckt rygg på second hand (eller pre-loved som jag har lärt mig att det heter). Innan någon svimmar av förskräckelse vill jag påpeka att jag bara viker hundöron och knäcker ryggar i mina egna böcker, inte i lånade sådana…

Det senaste året har jag kommit att uppskatta e-boken, för smidigheten och snabbheten det innebär att kunna klicka hem vilken bok man vill – när man vill. Det har definitivt gjort läsningen så mycket enklare och det där med att vilja läsa en bok nu, just precis nu och bara nu – hur härligt är inte det? Att slippa vänta.

Sedan kan jag inte komma ifrån att det ändå är något visst med gamla hederliga inbundna böcker. De är lite lyxigare, lite finare och inger lite mer respekt. Det är något alldeles speciellt att hålla en helt nytryckt bok i inbundet format. Låt gå då att de är lite klumpiga att hålla, lite tunga och otympliga. De är himla snygga ändå.

25 thoughts on “Bokbloggsjerka – om favoritformat

    • Jag lärde mig termen danskt band häromåret, men jag har inte förstått varför det heter så. Är det från Danmark kanske? Iaf är det ett väldigt skönt format.

  1. Jag tycker nog att jag kan älska mina böcker utan att vika hundöron och knäcka ryggar (om man överför det här på annat älskat, så som sambo eller annat så… inte misshandlar man dem för att det ska synas att de är älskade ;)). Nåväl, en parentes 🙂 Danskt band är jag också väldigt förtjust i.

    • Klart man kan det. Men jag har ändrat syn på det här med böcker bara de senaste åren. Innan var jag superrädd om mina älskade böcker och ville inte ha en enda skråma, men nu ser jag ist med glädje på de tummade, använda böckerna i hyllan. Jag vill att de ska se lästa ut, och är de lästa är förhoppningsvis älskade. Men detta gäller alltså för pocket. De är bara svåra och jobbiga att läsa om jag inte knäcker ryggen och misshandlar dem lite. Men det är som sagt mina högst personliga åsikter. 🙂 För några år sedan hade jag tittat föraktfullt på någon människa som säger som jag gör nu. 😀

  2. Pre-loved, vilket fint uttryck! Har inte läst så många böcker i danskt band, men det är något som jag ser som en bra kompromiss.

    • Visst är det?! 🙂 Jag hörde det nyligen och tycker att det är så himla fint.

      Danskt band är bra, men det är tyvärr alltför sällsynt. Jag skulle välja det framför pocket om jag fick chansen.

  3. Jag knäcker också ryggarna på mina häftade böcker. De ser så fina ut i hyllan när de syns att de är lästa. De böcker som jag tycker är snyggast i hyllan är nog ändå inbundna.

  4. Jag väljer inbundna i första hand och pocket i andra, men gillar varken e-böcker eller ljudböcker… Danska band måste jag kolla upp vad det är…

  5. De böcker jag gillar mest är nog de indbundna, ryggarna förstörs inte av läsningen, de är lätta att hålla i (de ej är för tjocka.)
    Pocket, är lätta att ta med på resan, lite för känsliga, tar skada lätt av väskorna och vädret. De är väl gjorda för att förbrukas.

    Storytel är hur smidigt som hellst, om man har råd till det…

Kommentera gärna!

