Att utmanas om sommarläsning

Jag har varit i Smögen under hela den här långhelgen, och väl hemma passar det ju bra att svara på den utmaning som Mia skickade mig. Alltså, sommarläsning – bara ordet ger ju lyckliga rysningar genom hela kroppen.

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Oj, svårt. Ordet måste har ju en lätt negativ klang, men 5 böcker som ligger här hemma i högen och som jag känner att jag vill ta tag i nu, nu, nu är: Och bergen svarade av Khaled Hosseini, Nattsländan av Katerina Janouch, Träning för nyblivna mammor av Olga Rönnberg, En orolig grav av Elly Griffiths och Alltid du av Pernilla Alm.
2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Hmm. Det här var ännu svårare. Jag tror egentligen att alla stackars hyllvärmare hamnar under den här frågan. Det finns ingen specifik bok som jag känner ett borde inför, däremot många olästa gamlingar i hyllan.
3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Var som helst utomhus. Jag har spanat in några fina bryggor här i trakten som skulle funka finemang.
4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Med en yster 2-åring och en sambo som jobbar hela sommaren: hemma i soffan. Fast, vi ska en vecka till Rhodos och då hoppas jag på både strand- och balkongläsning i sol och värme. Yay!
5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Det känns som om de senaste somrarna har präglats av Katerina Janouchs senaste om Cecilia Lund, så det blir säkert så även i år. Jag har höga förväntningar på den.
6. Vilken bok borde, ALLA läsa i sommar?
Alltså, har man fortfarande inte läst Fredrik Backmans En man som heter Ove så är det hög tid att göra det nu i sommar.
7. Strand eller hängmatta?
Strand, alla gånger.
8. Deckare eller roman?
Roman, om det inte gäller Griffiths då förstås för då funkar även deckare.
9. Favoritgenre?
Relationsromaner.
10. Tagga 3 andra!
Nu har jag varit iväg några dagar och har noll koll på vem som har gjort vad. Alla bokbloggare brukar ju vara så himla snabba att svara på utmaningar dessutom. Jag gissar att jag är sist ut (igen…är det verkligen bara jag som är så långsam med att svara?). Om någon vill avslöja lite sommarläsning så häng på!

9 thoughts on “Att utmanas om sommarläsning

  1. Smögen är underbart innan alla turister kommer dit 🙂

    Den där Ove tror jag att jag vill försöka klämma in i läslistan i sommar. Får se hur det blir.

    • Nu var det helt perfekt då det var rätt luftigt på både camping och bryggan. 😀

      Ove bara måste läsas. Det går fort också så kläm in honom en kväll.

  2. Oj Smögen är tokfint ju, Ove ska jag läsa vi har honom i bokcirkel, så den kommer till mig vad det lider. Rhodos låter inte fel heller det är garanterat sol

    • Ja, visst är det?!
      Ove är nog bra att bokcirkla om. Jag hade gärna pratat med någon om boken efter att ha läst den.
      Rhodos bokade vi just för att garanteras sol åtminstone en vecka i sommar. Man vet ju aldrig hur det blir med den svenska sommaren…

  3. Ping: Sommarläsning – taggad eller inte?! | Books ABC

  4. Har inte läst En man som heter Ove än, men såg att den är på några erbjudanden på nätbokhandlarna nu så den klickas nog hem endera dagen 🙂

Kommentera gärna!

