Bokbloggsjerka – om önskevän

Veckans fråga i Bokbloggsjerkan är vilken karaktär vi önskar vore vår allra bästa vän.

Egentligen känner jag väl så med alla böcker som jag tycker om – att jag känner en vänskap med alla karaktärer och saknar dem när boken är slut. Då kan jag önska att alla vore verkliga vänner som jag kunde fortsätta hänga med.

Men nu gällde frågan en enda karaktär. Jag tänker lite praktiskt också, att jag väljer en karaktär som ligger nära min egen verklighet. Jag skulle t.ex. gärna hänga med Elizabeth Bennet, men jag undrar om vi egentligen skulle ha så mycket gemensamt? Nja… Däremot hade jag gärna blivit vän med Cecilia Lund från Katerina Janouchs serie. Hon är en kvinna som jag tror att jag skulle trivas ihop med. Det skulle nog bli mycket vardagsrelaterat prat om livspussel, barn och relationer. Och vem vet, jag kanske skulle få hänga med på de där lite spännande sakerna hon alltid råkar ut för?

9 thoughts on “Bokbloggsjerka – om önskevän

  1. Har inte läst Janouch, men Elizabeth Bennet är nog inte helt fel, lite lätt sarkastiskt lagd, jag skulle nog kunna ha roligt tillsammans med henne 🙂

  2. Elizabeth Bennet känns som någon jag skulle kunna umgås med, men det får vara i nutid då för de där mördarklänningarna tar jag inte på mig 🙂

  3. Jag hade inte haft något emot att umgås lite med Elizabeth Bennet, gillar den tiden hon levde under och hade gärna följt med på en bal eller två 😉

Kommentera gärna!

