Nykomling i hyllan

Flickan-fran-ingenstansVi fick ju ett presentkort på en bok i sommarpresent av jobbet. Det måste vara den bästa presenten jag någonsin fått från ett jobb, minsann. I går skulle jag lösa in det, och tanken var först att satsa på en pocket. Men efter mycket funderande och lyftande av böcker och läsande av bak- och framsidor, föll valet till slut på den här tjockisen: Flickan från ingenstans av Justin Cronin. Boken tokhyllas av alla som har läst den, och jag har lånat hem den från bibblan i två omgångar utan att ens orka börja i den.

Men så i går fick jag syn på uppföljaren; De första tolv, som lät superspännande. Och det var då jag insåg att jag måste komma över min fobi för tegelstensböcker. Jag måste helt enkelt läsa den här enorma tjockisen till bok. För tjock är den med sina 918 sidor, och den var tung att bära på genom hela A6. Jag köpte den inbunden, för en sådan här bok i pocket känns bara jobbig att hålla i. Å andra sidan är den inbundna varianten ruskigt tung, så det blir att läsa den liggandes i knät tror jag. Inget ligga på rygg och hålla den över mig här inte. Att somna med den i nävarna är att riskera att få rejält ont i huvudet om man tappar den…

Till och med expediten fick något lyriskt i blicken när han sa till mig vilken bra bok det är. Så jag ger upp det där sista motståndet och tänker att det här får bli en sommarläsning och slalomläsning samtidigt i andra böcker för att inte förfäras över hur många sidor det är kvar.

Nu hoppas jag att den är precis så där bra som alla säger att den är. Ni som ar läst och tokgillat får gärna peppa mig till läsning! Pust, känner jag spontant. 918 sidor framför mig…

4 thoughts on “Nykomling i hyllan

  1. Åh, den må ha många sidor, men de bara flyger förbi. Jag är så sugen på att ta tag i De första tolv, men den kan inte tränga sig före riktigt så brutalt 🙂

  2. Jag har med den stående i bokhyllan men har inte heller jag orkat ta tag i den än. Jag har inget problem med tjocka böcker men på nåt vis kan jag bli lite anti när böcker hyllas så fruktansvärt mycket överallt och hela tiden. Känns som om folk måste säga att de tycker om den. Men förhoppningsvis hinner jag ta tag i den i sommar ^^

    • Så är det förstås. Hypade böcker får stora förväntningar som är svåra att stå pall för. Men ibland har hypandet rättvis grund och då får man ju härlig läsning. 🙂

Kommentera gärna!

