Digitalfotografi steg för steg av Josefine Gunnarsson

digitalfotoDet här är en riktigt bra och grundläggande bok om digitalfotografi. Den går igenom precis allt man behöver, från grunderna. Den riktar sig mot amatörer/hobbyfotografer som har en systemkamera och vill lära sig att komma ifrån att alltid använda auto-läget. Här finns både tekniska förklaringar om vad t.ex. en bländare och slutare gör, men också tips på hur man kan ändra inställningarna. Våga testa, är det störta tipset.

Förutom rent tekniska förklaringar finns också tips och inspiration på hur man får bättre bilder. Hur man får en fin blå himmel vid landskapsfoto, hur man tar porträttbilder, bättre semesterbilder, macro o.s.v. I slutet finns också en guide till hur man använder Photoshop Elements.

Jag gillar den här boken och det är en sådan där bok man kan ha i bokhyllan och komma tillbaka till. Testa lite, och sedan återvända för att läsa på mer och så testa igen. Att fotografera är en stor hobby för mig, och jag har försökt läsa på och lära mig på egen hand, men ibland har jag stått där och funderat över varför vissa saker helt enkelt inte funkar. Eller varit för okunnig i den tekniska biten, inte känt min kamera tillräckligt bra. Och det är det som är poängen – man måste lära sig grunden i hur ens kamera fungerar. Annars kan man aldrig komma ifrån det så bekväma auto-läget och våga experimentera.

En bra bok för fotointresserade helt enkelt. Kanske som present till någon som precis har köpt sin första systemkamera?

Läs mer om boken här.

2 thoughts on “Digitalfotografi steg för steg av Josefine Gunnarsson

  1. Vilken bra recension, blir sugen på att köpa boken. Jag gillar också att fota, har haft min systemkamera i några år men fastnat i autoträsket.

    • Man fastnar lätt där – det är ju så himla bekvämt. Jag är likadan, men jag har bestämt mig för att våga testa mer och använda mer manuella funktioner.

Kommentera gärna!

