En halvårskoll

Nästan en vecka in i juli redan, och en liten halvårskoll är väl på sin plats?

Jag har läst 55 böcker första halvåret, en ökning som kanske gör att jag passerar 100-strecket i år? Något som jag trodde var en omöjlighet för bara några år sedan. Flytten från gård till lägenhet strax innan jul har gjort att jag läser mer nu. Det finns inte så mycket annat att lägga tiden på när dottern har somnat. Kanske blir det ändring till hösten då jag börjar jobba heltid igen. Det här halvåret har jag ju bara jobbat halvtid och har kunnat ta med dottern till gymmet när jag tränar, men till hösten måste jag träna på kvällstid. Det kommer att ta bort en del av lästiden som jag har nu, fast det gör inte så mycket. Träningen går före allt annat.

Av de 55 böckerna har många varit riktigt bra, och jag som så många andra bokbloggare vill placera Fredrik Backmans En man som heter Ove i toppen. Och ja, den är precis så bra som alla säger.

Och hur går det med utmaningarna då? Jodå, rätt ok. Författarfemman är egentligen avklarad, även om jag vill pricka av ännu fler på listan under andra halvåret. Men Nicholas Sparks, Sarah Dessen, Sonya Sones, Joyce Carol Oates och Linda Olsson har alla blivit lästa med minst en bok. Det blir förhoppningsvis fler från några av dem.

Däremot går det lite segare med Boktolvan, där bara 5 av 12 har prickats av. Jonathan Tropper, Agneta Sjödin, Sonya Hartnett, Barbara Voors och Alice Munro har hittills blivit lästa. Den först- och sistnämnda blev nya favoriter som jag vill läsa mer av. Kvar på listan finns just nu många njaaa, som jag inte känner för att läsa nu. Kanske senare i höst, kanske inte. Vi får se.

Den ständiga läsutmaningen I bokhyllan kan vi kanske glömma lite för en stund? Hyllvärmare är dammiga av anledning, verkar det som. Och den där utmaningen (även den ständig) Nobelpristagare kommer säkert vakna till liv lagom till att man börjar prata Nobelpris igen. Fram till dess, not so much.

Tänk att första halvåret redan är över. Det är galet hur fort tiden verkar gå ibland. Trevlig läsning har det i alla fall varit hittills, och jag hoppas på ett fortsatt bra halvår.

4 thoughts on “En halvårskoll

Kommentera gärna!

