Alltid du av Pernilla Alm

20130901-202950.jpg

När jag slog igen den här boken mådde jag dåligt. Jag blev så påverkad av slutet, så där att man får ont i magen av obehag. För i den här boken är det en familj, eller snarare två, som far illa och sådant har jag svårt att läsa om. Jag fixar inte det. Med det inte sagt att det är en dålig bok. Det är bara inte en bok för mig.

När Caroline träffar sin gamla ungdomskärlek Adam blir hon omedelbart påverkad. De börjar träffas som vänner tillsammans med sina barn och hon försöker inbilla sig att de är bara just vänner. När Adam och hans fru erbjuder henne ett intressant jobb tackar hon ja och därmed träffar hon honom ännu mer. Det leder till slut till att de inte kan motstå varandra och inleder ett slags förhållande bakom ryggen på sina familjer.

Som sagt, jag gillar inte slutet. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men absolut inte det som händer i alla fall. Jag ska inte avslöja vad som händer, men det påverkar hela mitt omdöme om boken. Slutet berörde mig starkt och jag var uppriktigt ledsen och arg efter läsningen. Jag är löjligt känslig när det gäller att läsa om barn som far illa, och skilsmässobarnet i mig skriker högt av den här boken.Jag tycker uppriktigt illa om Caroline som jag tycker är självupptagen och utseendefixerad. Det är helt ofattbart hur hon kan leka med elden som hon gör. Berättelsen är främst skildrad ur hennes perspektiv och det är svårt att få grepp om vad Adam egentligen menar och hur han är som person. Därför blir det också henne jag dömer.

Jag vet inte vad jag tycker om boken mer än att Caroline är så osympatisk. Det är nog där problemet ligger. Det är svårt att tycka om en bok när man tycker så illa om huvudpersonen. Och allt efter det går liksom i samma riktning. Så nej, tyvärr.

8 thoughts on “Alltid du av Pernilla Alm

  1. Fast jag blev lite intresserad av att läsa den, bara för att se vad i hela friden som händer på slutet.. 😉

  2. Oj, nu blev jag lite nyfiken på boken även om inte kan läsa om barn som far illa. Får se om jag läser den, kommer att ha ditt inlägg i bakhuvudet om jag springer på den på bibblan.

    • Far illa pga en förälders handling – otrohet. För en del kanske det inte är så stort, men för mig funkar inte sådant alls att läsa om.

      Läs boken, så kan vi jämföra den sen! 🙂

Kommentera gärna!

