Farliga frestelser

20130903-205722.jpg

Jag har redan insett att det här med att jobba på bibliotek kommer att innebära vissa problem. Det är farligt med alla frestelser jag möts av varje dag. Alla dessa nya böcker som jag har köpt in och helst vill smuggla med mig hem och läsa innan eleverna tar dem.

I dag lade jag undan en bok som jag vet är poppis, men som jag inte har läst själv – Barn 312 Edit: Rum 213 (min trötta hjärna förväxlade visst titlarna…). En rätt tunn bok som jag tänkte att jag kunde läsa under mina pauser. Men så tog det bara en timme innan en av mina egna elever kom och frågade efter just den. Det var bara att ge den till henne och se glad ut. Dessutom avslöjade hon att hon redan läst den, men ville läsa igen eftersom den är så bra. Och det gjorde mig ju bara ännu mer nyfiken på den! Så fort den kommer in i igen ska jag minsann sno den och snabbläsa den.

Och apropå de nya böckerna jag har köpt in så har de bok för bok försvunnit från stället med boktips. Så i dag fick jag fylla på det där stället med mina egna personliga favoriter bland de äldre böckerna. Och jag kan inte låta bli att tycka att det är roligt när elever lånar just de böckerna.

Annat som är roligt med att jobba på bibliotek:
Att tipsa om bra böcker
Att prata böcker med elever
Att hänga på Bokus och leta efter böcker som elever frågar efter
Att prata med härliga elever om allt mellan himmel och jord

Kort sagt – det är himlans roligt att jobba på bibliotek. Och ja, jag kommer nog att tjata om det rätt mycket under det här året.

Psst… På fotot ser ni en av de böcker som har fått följa med hem från bibblan.

8 thoughts on “Farliga frestelser

    • Hahaha… Min trötta hjärna förväxlade visst titlarna. Ja, Barn 312 läste jag också och tyckte om när jag var liten. Jag menar ju Rum 213. Nästan samma… 😉

  1. Jag tar nästan alltid böckerna först! Annars får jag ju aldrig tillfälle att läsa dom och hur ska jag då kunna rekommendera??

Kommentera gärna!

