Snögloben av Amanda Hellberg

snöglobenAmanda Hellberg är en av mina favoritförfattare. Hon har ett så otroligt träffande och vackert språk. Varje ord bär en betydelse i texten och att läsa hennes böcker är lika delar njutning som skrämmande. Skrämmande eftersom hennes böcker har en ruskig underton av skräck och spänning. Gissa om förväntningarna är höga när hon kommer ut med en ny bok?

Det här är fjärde delen i serien om Maja Grå, och jag har läst alla utom den första som jag har haft svårt att få tag på. Den står definitivt på att-läsa-listan.

I Snögloben möter vi återigen Maja Grå och hennes pojkvän Jack. Hon jobbar numera i polisens speciella insatsstyrka, och hennes uppgift är att genom sina speciella förmågor bidra till information. Gruppen kallas in efter ett grymt mord som skett på Wytham Hall, i närheten av Oxford. Det är earlen som har blivit mördad, under sin egen bröllopsnatt. Både brudparet och gästerna har tillbringat natten på Wytham Hall, och när gruppen anländer har de flesta inte ens hunnit vakna och vet därmed inte vad som har hänt. Mordet har vissa likheter med andra mord som skedde för tjugo år sedan, och när Maja upptäcker att ett av de offren är Jacks bror väljer hon att hålla tyst för att få vara kvar i gruppen. Gruppen har en svår uppgift framför sig och det blir deras roll att nysta upp allt. Dessutom har Jack och Maja problem i sin relation och hon känner sig motarbetad både hemma och på jobbet.

Det här låter som en klassisk deckare och jag skulle vilja säga att det också är det. I de tidigare delarna Döden på en blek häst och Tistelblomman har handlingen varit deckare och skräck i en bra blandning. I den här delen tycker jag att skräckdelen försvinner, och det är oerhört tråkigt. Det är det där kusliga som Amanda Hellberg gör allra bäst och jag vill att hon skrämmer mig så som bara hon kan. Tyvärr blir jag inte det den här gången. Deckaren tar över och Majas förmågor blir inte riktigt så markant framträdande som de brukar. Däremot tycker jag att det hintas om att det kan komma väldigt spännande grejer i framtiden, så jag tar för givet att det kommer fler delar. För visst gör det?

Boken är fortfarande lika välskriven som de andra, men intrycket dras ner något när skräcken och spänningen inte tar lika stor plats. Jag älskar det övernaturliga momentet i hennes böcker och jag önskar att få se mer av det i framtiden. Mer skräck, mer övernaturligt, mer hårresande beskrivningar. Mer av allt! Som sagt, jag förväntar mig en fortsättning och jag ser fram emot att få träffa Maja Grå igen.

Och har du inte läst hennes tidigare böcker så gör det!

Läs mer om boken här.

4 thoughts on “Snögloben av Amanda Hellberg

Kommentera gärna!

