Tipshjälp

Jag har redan märkt att det är två typer av böcker som ofta efterfrågas av eleverna; roliga och skrämmande/läskiga böcker. Rätt diffust frågat i form av ”vet du någon rolig bok?” eller ”vet du någon läskig bok?”. Läskig och rolig är ju väldigt individuellt. Menar de roligt som i haha eller roligt som i underhållande? Och ska det vara läskigt så att håret reser sig i nacken eller så att man inte vågar läsa boken när man är hemma ensam?

Jag har tipsat om några böcker som jag tror och hoppas ska passa, men jag tänkte kolla om det är någon mer som har tips? Gärna tips som passar yngre läsare, högstadiet, mer eller mindre läsvana.

7 thoughts on “Tipshjälp

  1. Magnus Nordin skriver väll lite deckare/spänningsromaner för ungdomar? När jag var ung läste jag mycke rysare och deckare och minns att B Wahlströms hade Ungdoms-rysare, och även olika serier som Phantom Valleys(tror jag en hette) Men vet inte alls vilket utbud som finns längre.

  2. Beroende på vad man tycker är läskigt så skulle jag vilja rekommendera bokserien ”Alex Dogboy”, vet dock inte om de går att få tag i längre.

  3. Ja det är inte alltid så lätt att veta vad de vill ha när de säger rolig bok. Du kommer säkert att märka att sen vill de även ha en rolig och spännande bok. Jag brukar förklara att det är inte så många böcker som är både och.

    Barnkolonin är mitt tips på en läskig bok för årskurs sju. Om du har lite yngre elever så kanske Ingen ser dig. Den brukar de läsa i femman på min skola. Vissa tycker dock att den är för läskig.

    • Jag har bara högstadiet eftersom vi har två bibliotek på skolan. Barnkolonin ska jag kolla upp!

      Ja, problemet är ju att de knappt själva vet vad de vill ha.🙂 Och som du säger – en del kombinationer är omöjliga.

Kommentera gärna!

