Tips på högläsningsböcker?

Jag har ruskigt lite kunskap om böcker för yngre åldrar, som t.ex. för min dotter som är 2,5 år. Har ni några tips på bra högläsningsböcker? Både böcker som kan passa vid nattning, men även som passar i övrigt. Hon har tidigare varit mest intresserad av att själv hålla i boken och att själv bläddra och kommentera, men nu är hon intresserad av själva bokstäverna och att man läser högt för henne. Men just de böckerna saknar vi hemma. Jag behöver hoppa upp på nästa nivå nu, men jag är som sagt inte särskilt hemma i den bokvärlden…

Tips tas tacksamt emot!

12 thoughts on “Tips på högläsningsböcker?

  1. Ellis böckerna gillar min dotter som är snart 3 år🙂 Och jag tycker de böckerna är väldigt lärorika när de får veta i bland annat en bok varför hundar gör som de gör. Finns även de om mörkrädsla, gå till doktorn, åka ut på landet osv🙂 De är skrivna av Jenny Wik och Siri Reuterstrand.

  2. Julia Donaldsons böcker har varit, och är fortfarande, väldigt populära högläsningsböcker i min familj. Det är söta bilder och historier och många av dem är dessutom på rim.

  3. Gruffalon av Donaldson är helt fantastisk. Mina barn kunde den utantill då de var i den åldern. Och så älskade de Vem-böckerna! Speciellt Vem blöder som är en riktig splatter-historia för barn.

  4. I don’t kow if the Judith Kerr books have been translated, but she is one of my favourite children’s authors. I work in an international dagis in Stockholm and read The Tiger Who Came to Tea approximately 76 times a day!

Kommentera gärna!

