Lyckans hjul av Kajsa Ingemarsson

lyckansJag såg filmatiseringen av Små citroner gula i våras, och insåg då att det var länge sedan jag läste något av just Kajsa Ingemarsson. Strax efter det lånade jag hem den här boken från bibblan. Jag har gillat annat jag har läst av henne, men av någon anledning har jag inte läst något av henne på många år.

I den här boken möter vi tre kvinnor som kommer att spela stor roll i varandras liv. Det är Ellinor som precis har flyttat till en småstad och i samband med det också fått sitt första barn. Hennes man har fått ett nytt spännande jobb och tanken är att han ska bli varm i kläderna där medan hon är mammaledig. Det är meningen att hon ska vara hemma hela tiden, men saknaden efter att jobba bli stor och hon upptäcker plötsligt sprickor i förhållandet. I samma villakvarter bor Nina som jobbar som frisör, bor med sin tonårsson och är frånskild. Hon är rätt nöjd med tillvaron men önskar ibland att hon vore modigare, att hon vågade satsa mer på sig själv och ta språnget. Vad hände t.ex. med målandet som hon tidigare gjorde så mycket? Den tredje kvinnan Miriam lever med sin man i samma villakvarter. Hon är hemmafrun som alltid sätter mannen och den numera utflugna barnen i första rum. Hus och hem är hennes ansvar och hon har för länge sedan slutat fråga efter något till sig själv.

När en mystisk kvinna flyttar in i deras kvarter blir de oroliga över vem det är. De träffas för att hitta en lösning och i samband med dessa träffar växer en vänskap fram. De bestämmer sig t.o.m. för att åka iväg till Stockholm en helg tillsammans.

Det tog ett tag att läsa ut den här boken. Det är en mysig och lättsam bok, men den lyfter aldrig riktigt och griper aldrig tag i mig. Jag gillar karaktärerna och jag följer gärna med i deras vardag, men deras livsöden tränger aldrig riktigt ner under ytan. Det blir trevligt och småmysigt men inte så mycket mer. Vanligtvis brukar jag ju gilla just det där mysiga och lättsamma men här funkade det inte. Det kändes lite för slätstruket och platt för att bli intressant. Tyvärr säger jag, för jag har tidigare gillat den vardagliga skildringen i hennes böcker.

Eftersom jag har gillat det jag har läst av henne tidigare tänker jag absolut ge henne fler chanser. Jag har fler olästa böcker av henne i bokhyllan som ska få en chans så småningom. Och just Små citroner gula vill jag rekommendera vidare. Läs den men skippa den här, blir mitt tips.

Läs mer om boken här.

2 thoughts on “Lyckans hjul av Kajsa Ingemarsson

  1. Det var väldigt längesedan som jag också läste något av Ingemarsson, men det får jag nog ta och göra nu. Har också bara hört positivt om Små citroner gula, så antar att det är dags att sen den också…..

Kommentera gärna!

