Och hur går de där utmaningarna?

Med bara några veckor kvar innan 2013 är slut är det dags att kolla upp årets utmaningar. Hur går det? Kommer jag att kunna nå mina mål eller inte?

För Boktolvans del har det varit vääääldigt segt i år. Jag vet faktiskt inte varför. Varje gång jag har tagit tag i en bok från någon av författarna på listan, har jag känt en stark olust inför att läsa. Jag har nog helt enkelt misslyckats i mina författarval det här året. Jag har än så länge bara kunnat pricka av 5 st av de 20 på listan, vilket ju betyder att jag har 7 st kvar att läsa.

Å andra sidan upptäckte jag ju Jonathan Tropper i år, tack vare just Boktolvan. En ny favorit hos mig, så tack för det. Samma med Alice Munro som jag läste och verkligen älskade. Extra roligt att jag lyckades pricka in en Nobelprisvinnare samma år hon gick och vann! Jag ska definitivt läsa mer av henne.

Samma sak skulle ju kunna hända med övriga författare på listan; att de är favoriter jag ännu inte upptäckt. Jag ska nog försöka se över böckerna i hyllan igen.

Däremot har jag lyckats riktigt bra i Författarfemman. Fem var målet och fem har blivit lästa. Visserligen hade jag gärna velat läsa fler böcker av just de författarna, men det kanske hinns med fler innan året är slut. Egentligen vill jag ju också läsa även de andra författarna på listan, men det är ju det där med tiden…

Den minst lyckade utmaningarna måste jag ändå säga är I bokhyllan, som går ut på att läsa hyllvärmarna här hemma. Jösses, så dålig jag har varit på att plocka böcker från min egen hylla. Dessutom fyller jag ju på hyllan hela tiden så jag kommer aldrig till något mål. Det bara växer och växer och växer… Jag behöver aldrig oroa mig för att bli boklös i alla fall, och det är ju bra!

Ok, så kanske att jag inte når målen i år. Kanske att jag tar tag i åtminstone Boktolvan och gör ett ryck i december. Vi får se.

Hur går det för er andra?

2 thoughts on “Och hur går de där utmaningarna?

  1. Mina utmaningar har gått förvånansvärt bra och smärtfritt, jag är klar med allihop🙂

    Mitt hyllvärmarmål var att läsa hälften av de 69 som räknades dit och jag håller faktiskt på med den 35:e just nu. Jag funderar på att ägna resten av året till att läsa hyllvärmare (ja, kanske inte bara) för jag vet ju att det är en hel hög som kommer att adderas dit vid årsskiftet.

    • Åh, jag önskar att jag vore så där organisatorisk som du är. Jag är det i andra fall, men inte när det gäller läsningen. Där blir det lite hipp som happ.🙂

Kommentera gärna!

