Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idagJag tycker att den här boken har en sådan himla rolig titel. Många elever har kommenterat den också, med att det är ju definitivt ett giltigt skäl till att inte gå till skolan. Trots den utstickande titeln och trots att jag har velat läsa den ända sedan jag såg den för första gången, har det dröjt ända tills nu innan det har blivit av.

Olivia, 17 år, blir plötsligt dumpad av pojkvännen John efter tre års förhållande. Hon tycker att de har det bra och förstår inte alls varför han gör slut, och hon tycker inte att han kommer med någon bra förklaring till varför det tar slut. Olivia går igenom de olika stadier man går igenom när man har hjärtesorg. Hon vill ha honom tillbaka genom att visa att hon minsann är den perfekta flickvännen, men samtidigt går hon vidare och träffar andra killar med det dåliga samvete det medför.

Det är lite svårt att skriva vad boken handlar om utan att avslöja själva handlingen alltför mycket. Fokus ligger på Olivia och hur hon går vidare efter uppbrottet, hur hon träffar andra killar och hur hon så lätt faller tillbaka till John när hon får chansen och hur hon tycker om en kille som hon enligt andra inte ”bör” tycker om. Det handlar mycket om vad man som tjej får och inte får göra, rykten som bildas och sprids. Om att bli vuxen och stå på egna ben samtidigt som man ibland behöver åka hem till föräldrarna och få vara liten igen.

Det här är en riktig bra ungdomsbok, en sådan där bok man önskar funnits när man själv var i den åldern och brottades med samma tankar som Olivia. För de flesta av oss har väl gått igenom hjärtesorg, smärtan i att se honom gå vidare med någon annan samtidigt som man försöker gå vidare själv. Det är riktigt träffsäkert skildrat i den här boken. Och precis som titeln antyder; att ha hjärtesorg känns verkligen så. Eller, gjorde i alla fall när man var tonåring. Det har jag många ruskigt pinsamma dagböcker som kan påminna mig om.

Läs mer om boken här.

7 thoughts on “Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson

  1. Hm, den här boken har jag också tänkt läsa länge men kommer inte ihåg om jag har gjort det eller inte.. jag kanske bara har läst handlingen så många gånger att jag börjar känna igen den😉

    • Jag var också tveksam när jag höll den i handen – har jag eller har jag inte? Tur att jag har bloggen så jag kan gå tillbaka och kolla upp sådant…😉

Kommentera gärna!

