Wallflower av Stephen Chbosky

wallflowerDen här boken är tydligen en nyutgivning, det hade jag missat. Jag har sett den hyllas på en hel rad bokbloggar och därför hamnade den på min att-läsa-lista.

Huvudpersonen i boken är Charlie, som är en s.k. wallflower. Han är en sådan som gärna iakttar andra, men som inte deltar själv. I det här fallet gäller det hela livet, han är med som betraktare men inte som deltagare. Men under hans första år på High School ändras detta och han börjar för första gången delta i det som händer runt omkring honom. Han får uppleva vänskap på ett sätt han aldrig upplevt förr och han får uppleva smärta och hur svårt livet kan vara. För honom blir det verkligen en förändring för hela honom som person.

Boken berättas i brevform, och det är Charlie själv som skriver breven där han berättar vad som händer. Det tar några sidor att komma in i detta och förstå, men sedan känns det helt naturligt. Charlie är en betraktare och just att han skriver brev och själv berättar om det som händer visar ännu mer på det. Jag som vanligtvis inte alls brukar gilla brevberättade, köper det här helt. Jag tycker att det bidrar till berättelsen i det här fallet.

Den här boken har så många olika bottnar att fundera kring. Charlie har en väldigt naiv livssyn och som läsare ser man många saker som han själv inte har förstått. Det handlar väldigt mycket om hur det är att växa upp, om vänskap och kärlek och relationer. Hur svårt relationer kan vara, hur ont det kan göra. Det finns en hel massa intressant att diskutera kring den här boken. Boken är ibland väldigt rå för att på andra ställen bli rolig och sedan sorglig. Den har kallats gränsöverskridande, och det kan jag verkligen förstå. Det är svårt att sätta in den i ett fack, eller ens att beskriva den för den delen.

Filmatiseringen av boken kom förra året och det är en film som jag gärna vill se. Den läggs till den redan så långa listan med filmer jag ska njuta av under jullovet. Det ser jag fram emot!

Läs mer om boken här.

4 thoughts on “Wallflower av Stephen Chbosky

  1. Jag tyckte jättebra om boken och filmen gjorde mig inte heller besviken, kan vara första gången en film lever upp till boken😉 Kanske beror det på att författaren även är regissören till filmen, jag vet inte..🙂

    • Så kan det säkert vara. Om författaren är delaktig lär hen ju kunna fokusera på det som är viktigt i boken på ett helt annat sätt än någon annan skulle kunna göra. Jag ser fram emot att se filmen!🙂

Kommentera gärna!

