Bokbloggsjerka – om författarduo

Veckans fråga i Bokbloggsjerkan är: Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?

Jag tror att den här frågan passar bäst för deckarfantaster, för jag kan inte komma på någon författarduo som jag brukar läsa. Jag kan ju vända på frågan i stället och fundera över vilka jag skulle vilja läsa. Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo tillhör båda mina favoriter, och de har kommit ut med en bok tillsammans; Vi måste sluta ses på det här sättet. Eftersom de är rätt lika i sitt uttryckssätt funkar deras texter bra ihop. Det blir ett härligt flyt att läsa. De brukar dessutom båda två ha väldigt trevliga karaktärer, mysiga och charmiga sådana. Jag hoppas verkligen att de kommer att skriva mer ihop för det hamnar direkt på min att-läsa-lista i så fall!

En alternativ fråga den här veckan handlade ju om pseudonymer, och då måste jag nämna Dean Koontz som jag hade dille på för några år sedan. Han har ju skrivit mycket under pseudonym, och när jag hade som mest dille på honom gillade jag precis allt han någonsin skrivit. Sedan fick jag nog en överdos, för plötsligt slutade jag läsa honom helt och det har nog bara blivit en eller två böcker av honom de senaste 10 åren. För mycket av det goda, kanske?

11 thoughts on “Bokbloggsjerka – om författarduo

  1. Jag har faktiskt inte läst något alls av Koontz under hans pseudonymer, det fick räcka med de andra. Och de är inte alls lika bra nu som de var förut😉

  2. Jag läste oxå massor av Koontz för ett antal år sedan, tyckte han var kanonbra. Men jag fick svårt att sova av hans böcker, så jag slutade. Funderar på att ta upp honom igen, och se om det fortfarande finns en klok golden retriever med i varje bok….

Kommentera gärna!

