Viktig: från matmissbrukare till träningsförebild av Terese Alvén

viktig-fran-matmissbrukare-till-traningsforebildDen här boken är svår att skriva om. Den är väldigt ärlig och uppriktig i sin ton, och jag fick läsa den i omgångar för att kunna smälta mina intryck.

Terese Alvén driver träningsbloggen Spark i baken, och i den här boken berättar hon om hur hon blev sjuk i anorexia. Hon berättar om sin uppväxt, vägen mot anorexia och sedan den svåra vägen tillbaka för att bli frisk. Anorexia är verkligen en fruktansvärd sjukdom, och jag tycker att hon lyckas förmedla känslorna och tankarna genom sjukdomen väldigt väl.

Det är en viktig bok, precis som titeln antyder. Att vara smal är lika med att vara snygg i dagens samhälle. Läskigt nog fick hon också väldigt många positiva kommentarer om sitt utseende när hon var som smalast (=sjukast) och dessutom flera erbjudanden om att bli fotomodell. Det är svårt att förstå att man är sjuk när omvärlden talar om hur snygg man är. Då hjälper det inte att människor som älskar en, som står en närmast, försöker få en att inse att man är sjuk.

Det är en mycket berörande bok som jag tar till mig och gärna vill rekommendera vidare. Och jag gillar att den slutar med en positiv ton, att det finns en väg ut från sjukdomen och att man kan lära sig från hennes resa. Läs, säger jag bara!

Läs mer om boken här.

Kommentera gärna!

