Hur gick det med årets Författarfemman?

Jag startade en ny utmaning i år: Författarfemman. Jag känner ofta att jag hittar någon författare vars bok jag tycker väldigt mycket om, men sedan faller författaren lite i glömska. Nya böcker kommer ut, men jag läser dem inte. Därför körde jag i år Författarfemman där planen var att läsa mer av minst 5 utvalda författare, och gärna också mer än bara en bok.

1. Lisa Genova

2. Nicholas Sparks – Nätterna vid havet. Det blev tyvärr bara en bok av honom. De andra jag har i hyllan är på engelska och då kommer latmasken fram i mig…

3. Kristin Hannah

4. Linda Olsson – Det goda inom dig. Jag hade planer på att läsa mer av henne, men det blev bara en. Däremot ska jag läsa mer av henne i framtiden för hon är en stor favorit.

5. Sarah Dessen – Just listenBlunda och hoppa. Det blev två böcker av henne i år, varav den sistnämnda var nyutkommen och den förstnämnda var den första jag läste av henne på engelska. Den har inte ens blivit recenserad, och ärligt talat var den bara sådär.

6. Jennifer Crusie

7. Joyce Carol Oates – En fager mö, Älskad, saknad. Den förstnämnda gillade jag inte, mycket på grund av ämnet. Den andra tyckte jag lite bättre om, även om den bitvis var väldigt seg. Så här i efterhand lever både storyn och karaktärerna kvar i minnet och bara jag tänker på boken får jag starka minnesbilder. Det här en sådan där bok som ger en ljummen läsupplevelse men som växer sig starkare efter läsningen.

8. Sonya Sones – Vad mina vänner inte vet, Vad min flickvän inte vet. Hon är en stor favorit tack vare hennes sätt att skriva och jag ser fram emot att läsa mer av henne.

9. Isabel Allende

10. Jodi Picoult

Den här utmaningen lyckades jag med! Det var roligt att kunna fokusera på författare jag redan vet att jag gillar, som att återse en kär vän. Vissa av dem får kanske vara kvar på listan även nästa år, särskilt av de som inte blev lästa i år. Tyvärr fick jag ju lite negativa läsupplevelser av Joyce Carol Oates, så henne vill jag ha kvar för att få återuppleva de bra sidorna av henne jag tidigare har sett. Och kanske att någon från det här årets Boktolva får flytta in på nästa års Författarfemman… Hmm. Dags att klura ut vilka 10 som ska kvala in på nästa års lista.

3 thoughts on “Hur gick det med årets Författarfemman?

Kommentera gärna!

