Inför Författarfemman 2014

Förra året testade jag att köra en helt ny utmaning: Författarfemman. Den visade sig vara precis lagom mycket för mig att hantera, och fick mig dessutom att återse kära gamla favoriter som fallit lite i glömska. I år kör jag den igen, med till viss del uppdaterade författare och till viss del samma som förra årets.

Författarfemman

Jag har valt ut 10 författare, varav minst 5 ska bli lästa i år. Tanken med utmaningen är alltså att välja ut författare man redan har läst och tyckt om, och sedan läsa minst 1 bok av varje författare under 2014. En del är gamla favoriter som det var alldeles för länge sedan jag läste något av (som Dean Koontz), andra är helt nya upptäckter som jag vill plöja allt av (som Jonathan Tropper). Precis som förra året är tanken att jag ska läsa mer än bara en bok av varje, helst två vill jag att det ska bli.

Förra året hade jag den här listan. I år har jag valt de här författarna (en del är som sagt samma som förra årets lista):

1. Dean Koontz

2. John Green 

3. Kristin Hannah

4. Linda Olsson

5. Jonathan Tropper

6. Alice Munro

7. Joyce Carol Oates

8. Marie Hermanson

9. Isabel Allende

10. Jodi Picoult

Läs mer om utmaningen här. Om någon mer vill haka på utmaningen så är ni självklart välkomna att göra det! Ni får gärna låna bilden också, om ni vill.

9 thoughts on “Inför Författarfemman 2014

  1. Som jag just skrev på min blogg så tycker jag idén med den här utmaningen är jättebra! Den passade inte mig 2013 så jag hoppar över den 2014, men kanske jag i framtiden återkommer till den. Då ska jag vara noggrannare med att välja favoritförfattare som jag tappat bort. Alltså verkliga favoriter, och inte några som jag gillar ”ganska mycket”.

    • Ja, det är ju det svåra. Att hitta de riktiga favoriterna. Jag hoppas, hoppas att jag valt rätt.🙂

      Jag tror att alla utmaningar kan bli stressfaktorer. Läsning ska ju vara roligt framför allt, och för många utmaningar kan bli stressigt och göra läsningen till ett jobb. För min del blir det färre utmaningar eftersom jag redan nu vet att jag har mycket annat i år. Å andra sidan finns det ju så oerhört många roliga utmaningar därute. Det är svårt att välja bort dem… Men, men. I värsta fall kan man ju hoppa på dem senare under året?

  2. Ping: Min Författarfemma 2014 | bokdamenblog

  3. Ping: Då kör vi igång Författarfemman 2014 | Cramer cramar om Kultur

  4. Ping: Författarfemman 2014 – sammanfattning | Bokdamen - läser och lyssnar

Kommentera gärna!

