Läsplaner för 2014

Jag har funderat de senaste dagarna om läsplanerna inför 2014. Vad vill jag läsa? Hur? Jag kanske kommer att ändra mig senare under året, men just nu känner jag att det får bli ett år med färre utmaningar. Jag tänker bara köra min egen Författarfemman eftersom den ger mig chans att komma tillbaka till favoriter. För min del är det där med att läsa nya författare inga som helst problem, snarare att hitta tillbaka till gamla favoriter. Därför hoppar jag Boktolvan i år, med viss tvekan. Kanske försöker jag i stället beta av författarna från 2013 misslyckade lista.

Eftersom vi om mindre än en månad flyttar till hus (!) kommer jag äntligen kunna packa upp alla böcker som legat magasinerade i flyttlådor. Då kommer jag att få en bättre överblick över vilka böcker jag faktiskt har. Eftersom huset är rätt litet, vi ville ha ett litet och lättskött hus, måste jag förmodligen rensa ut bland böckerna också. En del böcker har varit hyllvärmare i så många år att det inte är särskilt troligt att de någonsin blir lästa… Då är det bättre att skänka bort dem till någon som faktiskt vill läsa dem. Jag har blivit allt mindre sentimental när det gäller böcker och ägandet av dem. Jag har lärt mig att jag faktiskt inte alls behöver äga alla böcker jag läser och att jag faktiskt kan skänka bort favoriter så att de får chansen att göra någon annan människa lycklig. Jag vill alltid ha en viss mängd olästa böcker i mina bokhyllor, men jag behöver faktiskt inte ha kvar alla lästa. Vissa favoriter har jag svårt att skiljas ifrån, och då får de också stanna hos mig.

Förra året hakade jag på Bokmosters läsmaraton och sådana utmaningar kan jag tänka mig att hoppa på under året. Förra året hade jag också utmaningar vissa månader, som Engelska månaden. Just engelska månaden brukar i och för sig alltid gå ruskigt dåligt, men någon gång kanske jag lyckas.😉 Jag läser åtminstone någon engelsk bok, och det är bättre än ingen i alla fall.

Hur det än blir med utmaningar och antal lästa böcker hoppas jag på ett riktigt härlig bokår! En kategori som jag ska läsa mer av är i alla fall böcker om träning och hälsa. Det blev alldeles för lite av det under 2013.

 

8 thoughts on “Läsplaner för 2014

    • Jag körde lite olika månadsteman förra året och det var riktigt kul. Ska testa det igen lite längre fram i år. Det blir lite lättare, inte lika krävande som att binda upp sig på ett helt år.

  1. Egentligen kör jag boktolvan bara för att jag vill ha en enkel utmaning som jag vet att jag klarar🙂

    Det där med att ge bort böcker önskar jag att jag kunde bli bättre på, även om jag nu faktiskt har börjat göra det. Man får väl vara glad för det lilla🙂

    • Och jag som inte klarade Boktolvan alls i år vill inte köra den igen…😉 Fast jag tror jag ska köra en fortsättningen på den i stället; att försöka beta av förra årets lista under det här året. Får se om jag lyckas efter TVÅ år i stället. Hahaha….

      Jag började ge bort böcker i väldigt liten skala. När jag skänkte iväg en hel flyttlåda med böcker slog hjärtat fortare av rädsla. Men när väl första lådan var ute gick resten av bara farten. Och nu är jag (nästan) helt osentimental när det gäller böckerna. Kan ha att göra med att jag har flyttat ca. 30 ggr i mitt liv och är såååå trött på alla tunga flyttlådor…😀

  2. Boktolvan spelar som ingen roll för mig jag läser så många nya författare hela tiden. Däremot Författarfemman går lite sämre för min del, är så roligt med något nytt att jag glömmer att återvända till gamla godingarna! Men iår hoppas jag lyckas beta av massor med hyllvärmare och försöka avsluta lite serier🙂

    • Sådär är jag också. Jag läser bara en massa nya fast jag har bokhyllan full med gamla godingar.🙂 Alla dessa författare som jag har älskat och sedan bara övergett. Jag behöver definitivt pusha mig till att återkomma till dem.

Kommentera gärna!

