Bokåret 2013 – igen

Listnörden i mig kan helt enkelt inte låta bli. Inne hos Monika hittade jag en enkät över bokåret 2013, så vi kör förra året ett varv till.

Hur många böcker läste du?
103

Och hur många sidor blev det totalt?
Ingen aning faktiskt

Vilken var den bästa boken du läste?
En man som heter Ove av Fredrik Backman

En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?
Om jag tänker på ordet ”älska” och hur starkt det är så säger jag väl Nattsländan av Katerina Janouch. Jag hade förväntat mig ett älsk på boken, men det kanske inte blev riktigt så starkt som jag hoppats och trott.

Mest överraskande på ett positivt sätt?
Warm bodies av Isaac Marion, eftersom jag trodde att det inte var min bok för mig

Vilken bok rekommenderade du till flest människor?
Åh, svårt. Vet faktiskt inte. Jag rekommenderar mest böcker till mina elever, och där är det ingen som har varit lite mer rekommenderad än någon annan, för det beror ju på vad eleven är ute efter. Pass på den, med andra ord.

Bästa bokserien du upptäckte?
Jag läser ju inte så många serier så det får bli Legend av Marie Lu = enda serien jag upptäckte.

Nya favoritförfattare som du upptäckte?
Jonathan Tropper!

Den bästa boken utanför din comfort zone eller som var en ny genre för dig?
Jag som är fegis läste (och gillade) Warm bodies av Isaac Marion efter tips

Mest spännande bladvändare?
Kvinnan han älskade av Dorothy Koomson, eller kanske Sankta Psyko av Johan Theorin

Bästa skräckisen?
Fågelbarn av Christin Ljungqvist

Den sorgligaste boken?
En man som heter Ove av Fredrik Backman

Den roligaste boken?
Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman

Den mest hypade boken?
Det måste väl nästan vara Fredrik Backmans En man som heter Ove

Bästa ungdomsbok?
Barnkolonin av Kerstin Lundberg Hahn, för att den lyckades skrämma mig så

En bok som överträffade dina högt ställda förväntningar?
Livet efter dig av Jojo Moyes

Mest minnesvärda karaktär?
Ove, kan man ens säga någon annan?🙂

Vackrast skrivna boken som du läst?
Vad mina vänner inte vet av Sonya Sones, för hennes sätt att använda språkets uppbyggnad som ren konst

En bok som gjorde starkt intryck på dig?
En man som heter Ove av Fredrik Backman

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med?
Livet efter dig av Jojo Moyes

Kortaste boken du läst?
Egentligen en novell, men jag säger ändå den: Det sällsamma fallet Benjamin Button av  F. Scott Fitzgerald.

Längsta boken du läst?
Jag har faktiskt ingen aning. Jag räknar inte sidor, och eftersom många böcker är e-böcker får jag inte heller någon överblick över tegelstenar. Gissar att ca 450 är den tjockaste boken. Jag är inget fan av tegelstenar, som för min del börjar vid 300 400 sidor.

Favoritbok du läste av en författare du har läst andra böcker av?
Vilken som helst av Jonathan Tropper

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2013?
Ja, Warm bodies

Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Musselstranden av Marie Hermanson

Favoritrecension du skrev?
Va? Alltså, roligast att skriva eller som jag tycker blev bäst?

Mest populära inlägget på din blogg?
Tips på spännande böcker

En bok du inte läste 2013 som du kommer att prioritera 2014?
Jag får nog svara Flickan från ingenstans av Justin Cronin. Fast prioritera är nog inte rätt ord, snarare bara att läsa den någon gång under året.

En bok du ser fram emot?
Åh vad svårt. Jag vet inte om jag har en sådan där speciell bok jag ser fram emot att läsa. Kanske fortsättningen av Katerina Janouchs serie om Cecilia Lund?

 

4 thoughts on “Bokåret 2013 – igen

    • Ja, Ove vann den matchen. Nog för att jag gillade även Elsa, men Ove når in i hjärtat på ett alldeles speciellt sätt. Jag tror också att man hade nästa orimliga förväntningar på uppföljaren, och Backman har ju också försökt få folk att skruva ner dem. Utan att lyckas.🙂

Kommentera gärna!

