Fjärilseffekten av Karin Alvtegen

fjärilseffektenEn av mina absoluta favoritfilmer heter The Butterfly Effect, och har ni inte sett den vill jag passa på att tipsa om den. Den handlar om konsekvenser, om att små förändringar kan ge stora effekter. Något som kan verka så litet och obetydligt kan ändra framtiden på ett katastrofalt sätt. Och det är också vad den här boken handlar om, därav namnet Fjärilseffekten. När jag fick höra talas om den var det nästan ett måste för mig att läsa den, eftersom den påminde om min favoritfilm.

Själva poängen med den här boken är ju att man inte vet vad som händer eller vad som har orsakat det. Därför tänker jag bara väldigt kort kommentera innehållet. Storyn inleds med en allvarlig tågolycka när en bil krockar med ett tåg. Elva personer dör i olyckan. Men vad orsakade den? Genom att gå tillbaka i tiden får vi läsare möta några karaktärer och få bakgrunden till varför olyckan skedde. Den första personen vi möter i berättelsen är Bodil, som i 50-årsåldern drabbats av en obotlig sjukdom och bestämmer sig för att lämna sin man. Därifrån börjar sedan historien och alla trådar nystas upp, fram till själva olyckan. För vad har Bodil med olyckan att göra? Eller, har hon ens något med olyckan att göra?

Det tar tar lite tid att komma in i berättelsen eftersom några olika personer presenteras inledningsvis, och jag har först svårt att skilja dem åt. När jag väl har fått en bild av vem som är vem börjar min hjärna direkt att leta ledtrådar för att se hur allt hänger ihop. Vem hör ihop med vem och varför och vad har hänt o.s.v. Jag vet ju att allt kommer att leda fram till olyckan, och jag försöker lösa pusslet med de ledtrådar som jag får. Det är själva grejen med den här boken, det som gör den spännande och för handlingen framåt. Man vill veta varför och man vill veta vem det är som orsakar olyckan.

Det är en bra bok med ett intressant tema och starka karaktärer. Jag tycker att det är intressant hur människor kommer in i andras liv och påverkar dem, ibland helt omedvetet. I de här människornas liv är det mesta medvetet, och de val de gör/har gjort påverkar i flera generationer. Det är värt att tänka på.

Som sagt, det är svårt att skriva om den här boken utan att avslöja för mycket. Det är en rätt tragisk bok, med många sorgliga livsöden som berättas. Det är en bok jag kan rekommendera vidare då den är tänkvärd och ger spännande läsning för stunden.

Läs mer om boken här.

 

8 thoughts on “Fjärilseffekten av Karin Alvtegen

  1. Jag älskar den filmen och jag vill så otroligt gärna ha den här boken. Den släpps i pocket nu i januari och jag har gett mig själv lov att köpa den🙂

      • Faktiskt blev jag så sugen på filmen så jag var tvungen att titta på den i dag. Och det blev Director’s cut. Himmel, vilket bra slut det var på den🙂

        • Åh, den har jag nog inte sett. Har hört att det ska finnas två olika slut på filmen – stämmer det? I så fall skulle jag gärna vilja se det andra också. Är det ett annat slut på Director’s cut?

          • Jag kommer inte helt ihåg hur standardversionen slutar, men jag är ganska säker på att Director’s cut slutade på ett helt annat sätt. Och mycket bättre.

            Googlade lite och upptäckte att det tydligen finns inte mindre än fyra olika slut på den här filmen🙂

    • Jag har läst en bok av henne tidigare, före bloggens tid så jag minns inte riktigt vilken det var. Minns däremot att jag gillade den. Hur det nu hänger ihop med att inte komma ihåg den…😉

  2. Ping: Fjärilseffekten - Alvtegen, Karin | Bokblomma - Linneas bokblogg

Kommentera gärna!

