En ny biblioteksvana

hastfestenI går testade min dotter och jag på ett för oss helt nytt sätt att besöka ett bibliotek, nämligen bokbussen. Vårt samhälle kommer att bli av med sitt bibliotek framöver och då blir det bokbussen som gäller. Just den här gången hade jag dessutom testat att reservera böcker till just bokbussen, och eftersom de precis hade kommit blev det till att besöka bokbussen för första gången.

Dottern tyckte att det här med en buss var spännande, men lite besviken blev hon för att den bara stod stilla. Hon ville åka buss, hävdade hon bestämt. (Hon är snart 3 år) Men spännande var det ändå. Hon började direkt gräva bland alla böcker och hittade Hästfesten som hon genast ville låna. När vi kom hem satt hon och pappa och läste den ihop, fast pappa försökte hävda att han egentligen inte gillar hästar. ”Mamma gillar hästar och Mini gillar hästar, men pappa gillar inte hästar” bestämde hon då. Så sant, så sant. Jag kanske ska tillägga att dotterns högsta önskan just nu är att få en rosa häst. Pappa har lovat henne att så fort vi hittar en rosa häst ska hon få en…

Själv fick jag med mig 3 böcker hem, allihop inom området hälsa och träning. Det är ett område som av någon anledning blev alldeles för dåligt representerat bland mina böcker förra året. I år vill jag därför läsa mer om det. Och just de 3 böckerna jag lånade hem i går är jag ruskigt nyfiken på.

Så det här med bokbuss alltså. Det blir ett gilla för det. Att slippa ta sig in till city för att hämta reserverade böcker tycker jag är kanon. Det är mycket smidigare att hämta dem från bokbussen. Det får bli en ny biblioteksvana för min del.

Har ni lånat från bokbuss? Brukar ni göra det?

2 thoughts on “En ny biblioteksvana

  1. När jag var liten var det obligatoriskt varannan torsdag, vi sprang för att hinna före vår granne som var dagmamma och ofta snodde med sig flera kassar med böcker😉

Kommentera gärna!

