Fredriks fika av Fredrik Nylén


När jag fick den här boken hade jag ingen om vem Fredrik Nylén är, men tydligen kom han tvåa i Hela Sverige bakar 2013. Jag kollar inte på bakprogram, men jag tycker att det är rätt kul att baka. Jag är inte lika förtjust i att äta upp det, men som tur är finns det andra här hemma som gärna äter. Roligast är egentligen att baka när man har bjudit hem folk. 

Den här boken innehåller rätt enkla recept, och med enkla menar jag sådana som egentligen vem som helst fixar att baka. Jag gillar inte när recept blir för långa och krångliga med en massa olika moment. Jag föredrar muffins och kladdkaka – man rör ihop allt, tjoffar ner i en form och sedan ska det stå relativt kort tid i ugnen. 

Jag testade att laga några recept och att de blev rätt misslyckade har inget med själva recepten i sig att göra. Jag skyller det ena missödet på vår gamla ugn som är svår att lära sig vad gäller hur länge saker ska gräddas. Den ena kakan behövde vara inne superlänge i ugnen vilket gjorde att den blev bränd men ändå geggig i mitten. Sonen och jag tyckte ändå att den blev rätt god, om man skar bort det brända. Dottern var inte lika förtjust. Däremot gillade hon den andra kakan, som blev fin men som inte alls föll mig i smaken. Nåväl, man kan inte lyckas varje gång. Nästa gång blir det något recept med blåbär!

Den här boken är nog en ganska bra basbok för den innehåller t.ex. klassiker som drömmar, syltgrottor och jordgubbstårta. Samtidigt finns moderna recept dom t.ex. Butterkaka med havtorn och lakritssnittar. Något för alla med andra ord. En trevlig bakbok som inte känns sådär flådig och otillgänglig som en del kan göra. Rekommenderas! 

Recensionex från Semic

2 thoughts on “Fredriks fika av Fredrik Nylén

Kommentera gärna!

