Härliga gratänger av Kristina Eriksson


Gratänger är ju egentligen perfekt när man vill göra något av lite ledsna grönsaker man har i kylskåpet. Att slänga dem i en gratängform tillsammans med lite ost och så in i ugnen brukar funka perfekt. Om man vill ha tips på gratängrecept är det här en riktig guldgruva, antingen att följa rakt av eller inspireras av. För min del brukar det bli mer av det senare – att ta lite av vad som finns hemma och det man gillar mest.

Det första jag brukar kolla i en kokbok är om jag kan laga något ur den. Jag är ju semi-vegetarian, dvs jag äter fisk och kyckling men inte rött kött. I den här kokboken finns visserligen en del gratänger med rött kött men om det är färs brukar det funka att ersätta med vegetarisk färs. Bacon går att ersätta med vegetarisk bacon osv. Jag tror att jag skulle kunna laga de flesta gratänger i den här boken, med ett visst mått av anpassning. Det är väl egentligen när det är viltkött som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna anpassa. 

Jag gillar när kokböcker har tydliga bilder på maten. Jag vill kunna se hur det ser ut för att veta om det är något jag kan tänkas vilja testa. Här är bilden på ena sidan och receptet på den andra – ett uppslag per rätt. Lättläst och lätt att förstå och laga. Eftersom det är gratänger är det ju mycket att hacka, lägga i lager och sedan in i ugnen. Oftast väldigt enkelt! Är det för avancerat och för många ingredienser brukar jag backa. Jag gillar när det går fort och enkelt att laga mat. 

Här finns både vardagliga rätter och lite mer festliga sådana. En favorit är t.ex. Broccoli- och blomkålslasagne med ajvar relish. Få ingredienser, lätt att göra = perfekt för en trött småbarnsmamma. Och vegetariskt! Det finns också en vegetarisk tacogratäng som jag fortfarande inte testat. Den innehåller egentligen bacon, men ofta när en rätt innehåller mestadels vegetariskt brukar jag helt enkelt bara utesluta bacon, strunt samma om man tappar en smakdel där. 

Som sagt, en del vegetariska recept och en del som går att göra helt vegetariska. Men – om man är helvegetarian och inte äter fisk så tror jag inte man uppskattar den här kokboken. Personligen hade jag också föredragit en indelning av recepten i vegetariskt, fisk, kyckling och kött. Nu är allt i en enda blandning och det blir lite rörigt och inte lika lätt att överblicka, särskilt om man som jag inte äter t.ex. rött kött. En uppdelning hade gett en bättre överblick när man snabbt vill hitta vilken typ av gratäng man vill laga. 

Rec.ex från Semic. Läs mer om boken här

Kommentera gärna!

