Everything, everything av Nicola Yoon


Den här boken har synts extremt mycket i mitt Instagram-flöde, så pass att jag kände att jag bara måste läsa. Av någon anledning läser jag inte gärna på engelska, förmodligen pga lathet och bekvämlighet, men den här gången gjorde jag ett undantag och det är jag glad för. Läsningen flöt på hur smidigt som helst och jag tänkte inte ens på att jag läste på engelska. Å andra sidan har den nyss kommit ut på svenska under namnet Ingenting och allting om man hellre vill läsa den på svenska. 

Maddy har en mycket ovanlig sjukdom som gör att hon är allergisk mot världen i sig. Hon bor med sin mamma i ett hus där luften filtreras och i stort sett enda besökaren är sköterskan Carla. De i övrigt få besökarna måste passera genom en lufttunnel och stå ut med att ”avgiftas” då inga skadliga ämnen får nå Maddy. Och skadligt är egentligen precis allting. Så har hon levt sedan hon var en liten bebis, i 17 år, och hon vet inget annat liv. När jämnårige Olly flyttar in i huset bredvid börjar de först kommunicera via skrivna meddelanden på fönstret och senare via chat på datorn. Två tonåringar som finner varandra och en kärlek som tar dem båda med storm. Maddy börjar ifrågasätta det liv hon lever, om det ens är att leva. 

Det här är en smått fantastisk bok. Förutom storyn i sig älskar jag sättet den berättas på. Nicola Yoons man David har gjort illustrationerna till boken, för förutom ren text finns små teckningar, bilder av Maddys journal, vykort osv. Det är liksom en hel värld inuti den här boken. 

Det kanske låter som en rätt sorglig och tragisk bok, men det är snarare precis tvärtom. Det är en bok om kärlek och om livet, om att våga och om att släppa taget. Jag blev väldigt berörd och när jag slog igen boken var det med saknad, för jag hade gärna läst mer om Maddy och Olly. Dessutom kommer det en rejäl twist mot slutet, en twist som gör att man som läsare blir ännu mer berörd. Det är nästan ofattbart att tänka sig att leva instängd i ett hus och bara kunna betrakta livet på avstånd, eller genom böcker och filmer. Det är inte svårt att förstå att Maddy slutligen får nog av sitt liv i en bubbla.

En mycket tänkvärd och berörande bok som jag varmt rekommenderar vidare. Passar lika bra för tonåringar som för vuxna att läsa. 

Läs mer om boken, den svenska översättningen, här

5 thoughts on “Everything, everything av Nicola Yoon

  1. Jag tyckte slutet var en riktigt besvikelse. Som om lycka och ett bra liv endast kan komma genom att man helt mirakulöst blir frisk? Livet är mer komplext än så, och det kändes verkligen som ett tråkigt budskap till alla handikappade/sjuka där ute, som aldrig kommer få sitt ”mirakel”. Känns som att det bara är jag som stört mig på detta… haha

    • Intressant. Jag var tvungen att tänka efter lite efter dina tankar. Min mamma satt ju i rullstol och vanligtvis brukar jag reagera liknande som du skriver, men det gjorde jag inte den här gången. Jag såg det inte alls så, men jag är helt med på vad du menar.
      Och nu kommer jag gå runt och fundera över din reflektion.🙂

Kommentera gärna!

