Andras vänner av Liane Moriarty


Förra året läste jag Öppnas i händelse av min död och tyckte så väldigt mycket om den boken att jag ville läsa mer av samma författare. Att hon dessutom kommer från mitt absoluta favoritland Australien gjorde lockelsen ännu större. Efter den första boken har jag läst Tre önskningar, Stora små lögner samt nu den här. Tyvärr har jag ju varit helt kass på att recensera de senaste åren (pga jobbig graviditet och lika jobbig återhämtning) så det finns bara en bok recenserad här, men jag vill säga att jag har gillat alla Liane Moriartys böcker. Hon är numera en favoritförfattare hos mig. 

Hennes böcker har ungefär samma upplägg – man får direkt veta att något stort har hänt och det är tre familjer/personer inblandade. Därefter hoppar hon tillbaka i tiden och läsaren får följa alla karaktärers väg fram till det där stora som händer. 

Även i den här boken har något stort och hemskt hänt, denna gång under en grillfest med tre familjer. Festen hålls hemma hos Tiffany och hennes man Vid och de har en tonårsdotter tillsammans. Dit kommer Erica och hennes man. Erica är gammal barndomsvän med Clementine som kommer dit med man och två små barn. Något hemskt händer på festen som gör att paren inte vill ses mer och att tonårsdottern tar på sig skulden. Och så finns en extremt arg granngubbe med i handlingen också. 

Under läsningen får man veta alltmer om vad som har hänt och hur det kunde bli så. Vänskapen mellan Erica och Clementine avslöjar sig också som något komplicerad. Det här är en av Moriartys bästa böcker, tycker jag. Jag gillar storyn från början till slut, men även karaktärerna och deras bagage. Det är intressant och underhållande läsning och det är Moriarty när hon är som bäst. Många sanningar och dolda anklagalser kommer upp till ytan när det verkligen gäller. Det är spännande sträckläsning som man egentligen önskar aldrig ska ta slut, samtidigt som mam vill komma till slutet för att få veta vad som har hänt. 

Den här boken är en av 12 nominerade till Årets bok och den fick en röst av mig. Efter att ha läst den här läste jag dock Sanning och skvaller och insåg att den nog borde bli vinnaren, men den här hamnar på en god andraplats. Och som sagt, det här är en av mina favoriter av Moriartys böcker. 

Läs mer om boken här

Kommentera gärna!

