Flickan med gåvorna av M.R. Carey


Jag läser inte deckare. Jag tycker att de är alldeles för våldsamma, blodiga och gör mig bara illa till mods. Men zombie-böcker, det har jag tydligen inga problem med. Logiken i det? Jag misstänker att det är det overkliga som gör att det känns mer ok, för zombie-böcker är ju blodiga, brutala och läskiga så det både räcker och blir över.

Den här boken såg jag hyllas i mitt Instagram-flöde och när jag fick erbjudande om ett recensionsexemplar tackade jag ja med stor förväntan. Och mina höga förväntningar höll hela boken igenom!

Boken inleds med att vi får möta Melanie, ett barn som av någon anledning hålls isolerad i en cell. Där finns även andra barn, i samma situation som henne, men Melanie själv vet inte var hon är eller varför de hålls inlåsta. Hon tas till ett klassrum, där både hon och de andra barnen hålls fastbundna under lektionen. Hon vet inte själv varför hon är fastbunden och som läsare får man följa hennes observationer och till att börja med dra egna slutsatser.

Det är spännande från allra första början och den spänningen håller i sig hela vägen till slutet. Efter en inledning som ställer många frågor om vad som har hänt och varför, var de är o.s.v. börjar svaren komma. De kommer stegvis och som läsare hålls man på halster hela boken igenom. Just det där med att inte veta, att hela tiden vilja få svar, var den största behållningen med boken och just därför vill jag inte avslöja mer av själva handlingen. Man kan väl säga att Melanie och de andra är väldigt speciella barn.

Visst är zombiegenren ofta väldigt blodig och brutal, och så även i den här boken, men den innehåller också en grund med de riktigt stora frågorna om livets värde. Det handlar om den stora Kollapsen av samhället och hur människor gör allt för att överleva. När även överlevare blir fiender till varandra. Och mitt i allt finns dessa zombies som kastar sig efter de överlevande och gör kampen för överlevnad extremt svår, för att inte säga omöjlig.

Det är som sagt väldigt spännande läsning och jag tycker att storyn håller från början till slut, och att den dessutom tillför något nytt till genren. Slutet var jag tvungen att sträckläsa för jag kunde helt enkelt inte lägga ifrån mig boken. Min man ska läsa boken efter mig eftersom han blev så nyfiken efter mina kommentar under läsningens gång.

Jag tror att även om man inte gillar zombies kan man läsa och tycka om den här boken. Jag tycker att den påminner lite om Varma kroppar som jag blev övertalad (tack och lov!) att läsa. De ger lite nytt blod (hehe…) till genren. Så, ett tips till läsningen i hängmattan i sommar – zombies! Förra året kom dessutom filmatiseringen av boken, med bl.a. Glenn Close i en av rollerna. Den ska jag definitivt se nu i sommar!

Rec ex från Pocketförlaget. Läs mer om boken här.

 

2 thoughts on “Flickan med gåvorna av M.R. Carey

Kommentera gärna!

