Italienska nätter av Kathetine Webb


Jag har tagit upp Katherine Webbs böcker flera gånger och tänkt att jag ska läsa, men det har liksom aldrig blivit av ändå. När den här boken blev en av de nominerade till Årets bok kände jag att det var dags att faktiskt läsa en av hennes böcker.

Den här boken var seg i starten, sedan tog den sig och blev intressant för att återigen bli seg den sista halvan. 

Boken handlar om Claire som åker till Italien med sin styvson eftersom hennes man jobbar där och vill ha dem hos sig. Väl där upptäcker hon att saker och ting inte är så lätta. Det är en svår tid och många är fattiga och männen tigger dagligen om jobb, jobb som både är tunga och dåligt betalda. Claire bor hemma hos hennes mans arbetsgivare och dit kommer också arbetaren (och släktingen) Ettore som efter en svår skada blir omhändertagen. Genom honom får hon lära sig mycket om hur svårt många har det, och så småningom kommer också obehagliga sanningar om hennes eget äktenskap upp till ytan. 

Att boken var seg i början berodde mycket på att det var många namn att hålla reda på. Jag hade lite problem att hålla isär alla olika karaktärer och vem som hörde ihop med vem. Det var svårt att hålla intresset uppe där i början men jag läste vidare med hopp om att det skulle ta sig så småningom. Det mest intressanta med den här boken var att få veta hur invånarna levde, hur oerhört svårt livet var. Det är en plats och en tid jag inte vet mycket om sedan tidigare. Själva storyn i övrigt var ok, men inte så mycket mer och jag tyckte att slutet blev lite väl dramatiskt för min smak. 

Det här var som sagt inte riktigt min typ av bok. Det fanns delar som jag tyckte var intressanta och läsvärda, då främst de historiska aspekterna, men de vägdes inte riktigt upp av den övriga storyn. Jag tror att jag hade gillat boken mer om kärnan av historia hade varit starkare och mer framträdande i storyn, och ja – lite mindre Hollywood över slutet. Jag vet att många andra har tyckt bättre om den här boken, men jag tror ändå inte att den kommer topp tre när vinnaren för Årets bok avgörs nästa månad. 

Kommentera gärna!

